Wat moet u weten
- U betaalt de belasting binnen 3 maanden na de datum van het aanslagbiljet
- U kunt ook in delen betalen via doorlopende automatische incasso. Hiervoor dient u een machtiging af te geven bij de Digitale Belastingbalie
- Als u al meedoet met de doorlopende automatische incasso dan ziet u op het aanslagbiljet welk bedrag en op welke datum het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven
- Op het aanslagbiljet ziet u welk bedrag en op welke datum het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven
- Als u niet op tijd kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen bij de Digitale Belastingbalie
- Als u een laag inkomen heeft rond bijstandsnorm en geen vermogen, dan kunt u misschien kwijtschelding aanvragen
- Via de Hilversum Lokale Lastenmeter kunt u zien hoeveel gemeentelijke belastingen u betaalt en hoe deze kosten zijn opgebouwd. Daarnaast kunt u de kosten vergelijken met andere gemeentes. Ook kunt u berekenen hoeveel belasting u betaalt wanneer de waarde van uw WOZ (eventueel) wordt verlaagd
Wat moet u doen
Via automatische incasso
- De betaling gaat per automatische afschrijving in 8 delen
- Als u al eerder toestemming heeft gegeven voor automatische afschrijving, hoeft u niets te doen
- Op het aanslagbiljet ziet u welk bedrag en op welke datum het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven
- U regelt het aan- en uitzetten van betalen in delen via de Digitale Belastingbalie. U heeft hiervoor uw DigiD of eHerkenning nodig
- U kunt in de Digitale Belastingbalie ook uw bankrekeningnummer veranderen.
Betalingsregeling
Als u de aanslag niet op tijd kunt betalen, vraagt u een betalingsregeling aan.
- Via de Digitale Belastingbalie. U heeft hiervoor uw DigiD of eHerkenning nodig
- Per e-mail: belastingen@hilversum.nl
- Of u kunt uw aanvraag sturen naar:
- Gemeente Hilversum
T.a.v. afdeling Invordering
Postbus 9900
1201 GM Hilversum
- Gemeente Hilversum
- Na de aanvraag voor een betalingsregeling krijgt u van ons een brief
- In de brief staan de nieuwe afspraken over de betaling
- Het kan ook zijn dat uw verzoek wordt afgekeurd. U moet dan het totale aanslagbedrag binnen 30 dagen betalen
Automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen
U kunt de machtiging voor de automatische incasso via de Digitale Belastingbalie, wijzigen of stoppen. Ook kunt u Ook kunt u via de Digitale Belastingbalie uw rekeningnummer wijzigen. Let op dat u bij het invullen uw IBAN-banknummer vermeld. Elke aanslag die verstuurd wordt, is gekoppeld aan één specifiek persoon. Alleen die persoon kan de machtiging voor de automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen.
Mislukte automatische incasso (storno)
- Als het niet mogelijk is om het maandbedrag af te schrijven, dan mislukt de automatische incasso. Dit heet een storno. Als dit gebeurt dan krijgt u een brief van ons met de melding dat de termijnen worden opgehoogd zodat het openstaande bedrag alsnog op tijd wordt betaald
- Bij een 3e storno wordt de automatische incasso stopgezet. U moet het bedrag dat voor deze aanslag nog openstaat in 1 keer betalen. U krijgt daarover een brief. Bij een nieuwe aanslag moet u zich weer opnieuw aanmelden voor de automatische incasso. Dit kan via de Digitale Belastingbalie
- Weet u niet waarom de afschrijving is mislukt? Dan kunt u dit bij uw bank navragen
Betalen gemeentelijke belastingen
Gespreid betalen
Gespreid betaal via automatische incasso kan niet. Als u DigiD heeft, kunt u wel digitaal machtigen via de Digitale Belastingbalie. U geeft de gemeente dan toestemming om iedere maand geld van uw rekening af te schrijven. Dit mag totdat de belasting helemaal betaald is.
Als u geen DigiD heeft, kunt u naar mailen naar belastingen@hilversum.nl of bellen met 14 035.
Afschrijving niet gelukt
Maak het bedrag zo snel mogelijk over naar ons. Dit kan naar rekening nummer NL22 BNGH 0285 1073 05 onder vermelding van uw aanslagnummer. Het aanslagnummer vindt u op het aanslagbiljet. De gemeente schrijft dan weer automatisch het bedrag voor de volgende maand af.
Betalingsregeling
Als u niet langer iedere maand kunt betalen en ook niet in 1 keer kunt betalen, dan vraagt u een betalingsregeling aan via de Digitale Belastingbalie.
Verzoek om gespreide betaling
U kunt een verzoek tot gespreide betaling doen. Dat kan tot 12 maanden na het ontvangen van de aanslag. Dit kan ook nog na een aanmaning of dwangbevel. U heeft dan wel minder tijd over om te betalen. Het bedrag dat de gemeente iedere maand afschrijft, is dan hoger.
Datum afschrijving
Het is niet mogelijk om de datum waarop wij bedrag afschrijven aan te passen.
Rekeningnummer
U kunt maximaal 1 rekeningnummer opgeven per subject. Het rekeningnummer dat u heeft opgegeven ziet u terug in de Digitale Belastingbalie.
Vragen
- Als u nog vragen heeft dan mailt u naar belastingen@hilversum.nl of belt u met 14 035
- Om uw vraag snel te beantwoorden hebben wij subjectnummer, geboortedatum, adresgegevens, of aanslagnummer nodig