U heeft een inkomen op of rond bijstandsniveau en weinig spaargeld of ander bezit. Misschien hoeft u dan minder of geen gemeentelijke belastingen of waterschapsbelasting te betalen. Dit heet kwijtschelding.
Vragen over gemeentelijke belastingaanslagen?
Bel 14 035. Nu ook elke donderdag tot 17.00 uur.
Wat moet u weten
- U kunt alleen kwijtschelding aanvragen als de belastingaanslag op uw naam staat
- U kunt kwijtschelding aanvragen voor:
- Afvalstoffenheffing
- Rioolheffing
- Onroerende zaak belasting (OZB)
- Waterschapsbelasting (Waternet)
- U heeft nog niet betaald of u heeft korter dan 3 maanden geleden het volledige bedrag van de aanslag betaald
Goed om te weten: Bij het aanvragen van uw kwijtschelding gemeentelijke belastingen nemen we de Waterschapsbelasting altijd vanzelf mee. Dit melden we bij Waternet.
Ondernemers
- U bent ZZP'er (zelfstandige zonder personeel)
- U heeft een BBZ-uitkering (besluit bijstandsverlening zelfstandigen)
- U kunt alleen kwijtschelding aanvragen voor privé gemeentelijke belastingen, niet die van uw bedrijf
Studenten
- Om uw kwijtschelding te beoordelen hebben wij een overzicht van de opbouw van uw studiefinanciering nodig . Als u naast uw studiefinanciering ook andere inkomsten heeft dan stuurt u daar ook een maandoverzicht van mee
Wanneer kunt u kwijtschelding aanvragen
- U heeft een inkomen rond het niveau van bijstand
- U heeft een (gezamenlijk) saldo op uw bank- en spaarrekening gelijk aan of lager dan onderstaande bedragen:
- Voor een alleenstaande: € 3.571
- Voor een alleenstaande ouder : € 4.364
- Voor gehuwden/samenwonenden: € 4.743
- Als u iets meer spaargeld heeft, dan is het evengoed mogelijk om kwijtschelding aan te vragen
Bent u geboren voor 1 januari 1935? Dan mag u € 3.350 extra spaargeld op uw rekeningen hebben
- Als u iets meer spaargeld heeft, dan is het evengoed mogelijk om kwijtschelding aan te vragen
- U heeft een woning in bezit waarbij géén sprake is van overwaarde
- U heeft 1 kenteken van een motorvoertuig op naam staan waarvan de inkoopwaarde niet boven de € 3.350 uitkomt. De waarde mag alleen hoger dan dit bedrag zijn wanneer u kunt aantonen dat deze auto voor u noodzakelijk is. Bijvoorbeeld vanwege een handicap of voor het uitvoeren van uw beroep. Dit kunt u aantonen met een werkgeversverklaring of een gehandicaptenkaart.
Wanneer kunt u geen kwijtschelding aanvragen
- U heeft geld op uw bank- of spaarrekeningen en/of andere spaarvormen boven deze bedragen: € 3.571 (voor alleenstaande ), € 4.364 (voor alleenstaande ouder), € 4.743 (voor gehuwden of samenwonenden).
- Als u overwaarde (waarde woning verminderd met de hypotheekschuld) heeft op uw woning
- De inkoopwaarde van uw auto meer dan € 3.350 bedraagt
Uitstel van betaling tijdens aanvraag
- Als wij uw aanvraag aan het beoordelen zijn, wordt automatisch uw betaling uitgesteld. Dit geldt ook bij automatische incasso.
- Houd er rekening mee dat uw aanvraag kan worden afgewezen. U moet dan toch betalen
- Wordt uw aanvraag afgekeurd en zijn er nog openstaande bedragen? Dan wordt dit verdeeld over de komende betaaldata
- Wordt uw aanvraag afgekeurd en is de laatste betaaldatum al geweest? Dan moet u het totaalbedrag in 1 keer binnen 30 dagen handmatig betalen
- Lukt het niet om dit bedrag in 1 keer te betalen? Dan moet u zo snel mogelijk een afspraak maken om de betaling in meerdere delen te betalen. U kunt hier meer over lezen op de pagina gemeentelijke belastingen betalen
- Omdat elk kwijtscheldingsverzoek apart wordt bekeken kan het enkele maanden duren voor u bericht krijgt
Wat moet u doen
Advies aanvragen
- Ga naar de Digitale belastingbalie en log in met uw DigiD
- U kunt hier een berekening kwijtschelding doen
- U ontvangt een advies om wel of geen kwijtschelding aan te vragen
- De berekening geeft een advies. Dit betekent niet dat u recht heeft op kwijtschelding
Kwijtschelding aanvragen
- Als u het advies krijgt om kwijtschelding aan te vragen, kunt u dit direct doen in de digitale belastingbalie
- U vult het online kwijtscheldingsformulier in. Met dit formulier kunnen wij automatisch uw gegevens controleren
- Als wij meer informatie nodig hebben, laten wij u dit weten per brief
- Wilt u niet dat uw gegevens automatisch worden gecontroleerd? Laat ons dat weten door te mailen naar belastingen@hilversum.nl of per post naar postbus 9900, 1201 GM Hilversum. Vergeet niet uw subjectnummer te noemen in de mail of brief. Dit nummer vindt u op het aanslagbiljet
- Na het opsturen van de aanvraag ontvangt u een ontvangstbevestiging via e-mail
Als u als ZZP’er kwijtschelding wilt aanvragen voor uw privé belastingen stuurt u ook onderstaande documenten mee:
- Alle cijfers van uw onderneming van het afgelopen (volledige) belastingjaar
- Kopie inkomstenbelasting
- Kopie bankafschriften van uw privé- en zakelijke betaal- en spaarrekeningen
Omdat de regeling ingewikkeld is en er uitzonderingen mogelijk zijn, zijn de voorbeelden op deze pagina niet de enige mogelijkheden. Dit is altijd afhankelijk van uw persoonlijke situatie