Bezwaar tegen gemeentelijke belastingen

Als u het niet eens bent met de belastingaanslag of WOZ-waarde, kunt u contact met ons opnemen. Als u na het contact het nog steeds niet met ons eens bent, kunt u bezwaar maken. Dit kunt u gratis en makkelijk zelf doen via de Digitale Belastingbalie. U kunt ook per post bezwaar maken.

Wat moet u weten

  • Neem eerst contact met ons op voordat u in bezwaar gaat. U kunt direct in gesprek met de taxateur uw twijfels of vragen bespreken
  • Als uw WOZ-waarde te hoog is, passen we dit na het gesprek gelijk voor u aan
  • Als u na het contact met de taxateur het niet eens bent met de hoogt, dan kunt u bezwaar maken. Hier heeft u geen bureau voor nodig
  • U maakt binnen 6 weken na de datum op uw aanslagbiljet bezwaar
  • Als u hulp nodig heeft met uw bezwaar, helpen wij u graag
  • De brief die u schrijft of online invult via de Digitale Belastingbalie heet een bezwaarschrift
  • Geef in het bezwaarschrift duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de aanslag(en)
  • Ook als u bezwaar maakt, moet u de aanslag betalen. U kunt hiervoor uitstel van betaling aanvragen. U kunt dit op het bezwaarschrift zetten. U kunt alleen uitstel krijgen over het bedrag waar u het bezwaar tegen heeft. Als uw bezwaar klopt, dan betalen wij u het teveel betaalde bedrag terug

Voordelen van direct bezwaar maken bij de gemeente

Het lijkt handig om een bureau in te schakelen om bezwaar te maken. Maar u kunt ook zelf makkelijk zelf bezwaar indienen. Als u daar hulp bij nodig heeft, helpen wij u graag. Voordelen van bezwaar maken via de gemeente:

  • Snelle afhandeling en gelijke behandeling: Elk bezwaar wordt zorgvuldig en volgens dezelfde regels beoordeeld. Omdat er geen bureau tussen zit, wordt uw bezwaar sneller afgehandeld
  • Makkelijk en gratis: U kunt uw bezwaar eenvoudig en kosteloos online, via een brief of per e-mail indienen. Wij helpen u graag als u hier hulp bij nodig heeft
  • Lagere kosten voor iedereen: Bij no cure no pay-bureaus moet de gemeente extra kosten betalen. Deze kosten worden uiteindelijk door alle inwoners via gemeentelijke belastingen gedragen

Beroep bij de rechtbank

Als uw bezwaar is afgekeurd, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Hiervoor betaalt u griffiekosten. Krijgt u gelijk? Dan krijgt u deze kosten terug. Hoe u in beroep kunt gaan, leest u in de bijlage bij de uitspraak op uw bezwaarschrift.

Wat moet u doen

  • Neem contact op met onze taxateurs via het telefoonnummer 14 035. Of mail naar woz@hilversum.nl
  • Als u bezwaar wilt indienen, stuur uw bezwaarschrift via de Digitale Belastingbalie. U heeft hiervoor uw DigiD of eHerkenning nodig
  • Of u kunt uw bezwaarschrift sturen naar:
    • Gemeente Hilversum
      Postbus 9900
      1201 GM Hilversum

Het bezwaarschrift moet in het Nederlands zijn geschreven en de volgende punten moeten erin staan:

  • De datum waarop u het bezwaar schrijft
  • Uw naam en adres
  • De reden waarom u bezwaar maakt
  • Het aanslagnummer van de belastingaanslag en de soort belasting
  • Uw handtekening

Let op

Als iemand anders bezwaar maakt voor u, zoals een administratiekantoor of belastingadviseur: Stuur een machtiging (toestemming) met uw handtekening mee met uw bezwaarschrift 

Overige vragen

  • Voor andere vragen over uw belastingaanslag mailt u naar belastingen@hilversum.nl of belt u met 14 035
  • Om uw vraag snel te beantwoorden hebben wij uw burgerservicenummer (BSN), subjectnummer, aanslagnummer of zaaknummer nodig