Balie donderdagmiddag 21 november dicht

Op donderdag 21 november is de balie vanaf 14.00 uur gesloten. de receptie is open tot 17.00 uur. Vrijdag 22 november vanaf 8.30 uur staan wij graag weer voor u klaar.

Evenementenvergunning aanvragen

U wilt een groot evenement organiseren op of aan de weg waar iedereen mag komen. Bijvoorbeeld een braderie, feest, optocht of herdenking. Dan moet u soms een vergunning aanvragen. Organiseert u voor het eerst een (nieuw) evenement in Hilversum? Neem dan eerst contact op het team Evenementen.

U neemt eerst contact op met het team Evenementen om uw plannen te bespreken. 

Wat moet u weten

  • U moet een evenementenvergunning aanvragen als u iets organiseert zoals een braderie, optocht, feest of een herdenking
  • Niet elk evenement heeft een vergunning nodig. Op de pagina Buurt- of straatfeest of klein evenement melden kunt u zien of u alleen een melding voor uw evenement hoeft te doen
  • Voor de meeste evenementen vraagt u de vergunning minimaal 8 weken voor het evenement aan
  • Grote evenementen en nieuwe evenementen vraagt u minimaal 12 weken voor het evenement aan
  • Het kan zijn dat u naast de evenementenvergunning ook toestemmingen nodig heeft voor bijvoorbeeld het gebruik van het terrein en het schenken van alcohol. Het team Evenementen vertelt u hier meer over
  • Wellicht heeft u naast een evenementenvergunning ook een omgevingsvergunning nodig. In Hilversum zijn in het Omgevingsplan 3 locaties aangewezen waar evenementen mogen plaatsvinden:
    • Marktplein
    • Herenplein
    • Oude Haven
  • Bij het organiseren van een evenement op een andere locatie is er misschien, naast de evenementenvergunning ook een omgevingsvergunning, nodig. Na uw melding voor het organiseren van een evenement of een aanvraag controleren wij dat. Als er ook een omgevingsvergunning nodig is, dan geven we dat nog aan u door

Wat moet u doen

  • U neemt eerst contact op met het team Evenementen via evenementen@hilversum.nl of telefonisch via 14 035
  • Nadat u contact heeft gehad vraagt u de vergunning aan met DigiD of eHerkenning

Meesturen

Bij de aanvraag van een vergunning levert u een aantal documenten in zoals:

  • Een plattegrond
  • Een plan wat u gaat doen in noodsituaties (calamiteitenplan)  
  • Een verkeersplan

U hoort van een medewerker van het team Evenementen welke documenten u moet meesturen.

Wat kost het

  • De kosten van een evenementenvergunning (leges) hangen af van het soort evenement. U betaalt € 174,00 of € 435,00. Dit ligt bijvoorbeeld aan de grootte van het evenement
  • De kosten vindt u in de Legesverordening
  • U betaalt deze kosten ook als de vergunning niet wordt gegeven of als u de aanvraag stopt

Andere kosten

Het kan zijn dat er andere kosten bij komen. Bijvoorbeeld voor andere vergunningen, ontheffingen en het gebruiken van gemeentelijke hulpmiddelen

Contact

Voor vragen over de omgevingsvergunning belt u met 14 035 of stuurt u een e-mail sturen naar omgevingsvergunning@hilversum.nl

Bekijk ook