Balie donderdagmiddag 21 november dicht

Op donderdag 21 november is de balie vanaf 14.00 uur gesloten. de receptie is open tot 17.00 uur. Vrijdag 22 november vanaf 8.30 uur staan wij graag weer voor u klaar.

Geld voor sport en uitjes

U heeft een laag inkomen of een uitkering. Vanuit de activeringsregeling kunt u elk jaar maximaal € 250 krijgen voor sporten, uitjes, uw identiteitskaart of telefoonabonnement.

Wat moet u weten

  • U bent 18 jaar of ouder
  • U heeft een inkomen (salaris) tot 130% van de bijstandsnorm die voor u geldt
  • U heeft niet meer vermogen (uw totale bezit) dan de vermogensgrens. Voorbeelden van vermogen zijn spaargeld, een auto en een koopwoning
  • U kunt maximaal € 250 krijgen
  • Wij kijken naar de kosten die u echt heeft gemaakt. Bewaar uw bonnen of rekeningen dus goed. Wij kunnen hierom vragen
  • De activeringsregeling geldt voor een periode van 12 maanden. Deze loopt altijd van 1 juli tot en met 30 juni
    • U kunt het hele jaar door een aanvraag doen
    • Uiterlijk 30 juni moet u de aanvraag gedaan hebben voor de 12 maanden die net geweest zijn
    • Als u op 1 juli of daarna een aanvraag doet, dan is dat voor de volgende 12 maanden
  • U moet elk jaar een nieuwe (herhaal)aanvraag doen. Dat gaat niet vanzelf

Waarvoor is de activeringsregeling

Er zijn heel veel activiteiten die u kunt doen. Een paar voorbeelden:

  • Sporten: fitness, voetbal, tennis, zumba, enzovoort
  • Creatieve cursus: schilderen, zingen, muziekinstrument
  • Voorstelling: theater, musical, muziekvoorstelling, dansvoorstelling
  • Museumjaarkaart
  • Abonnement bibliotheek
  • Reiskosten: NS-abonnement Dal Voordeel, abonnement voor de bus, metro of tram, ov-tegoed voor een persoonlijke ov-chipkaart
  • Identiteitsbewijs: een identiteitskaart of paspoort, inclusief pasfoto
  • Telefoon- en internetabonnement
  • Aanschaf van een digitaal apparaat (smartphone, tablet, laptop, computer)

Wat moet u doen

Aanvragen als u een bijstandsuitkering krijgt

Zonder partner

Met partner

Als u samenwoont met een partner, dan doet u de aanvraag samen. De ene persoon doet de aanvraag, de andere persoon vult een machtigingsformulier in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

  1. U vult het online machtigingsformulier in. Aan het einde krijgt u een nummer. Bewaar dit nummer goed, want dit heeft u nodig tijdens de aanvraag
  2. U vult het aanvraagformulier voor de activeringsregeling in

Aanvragen als u geen bijstandsuitkering krijgt

  • Als u niet in de bijstand zit, dan vult u het aanvraagformulier (pdf, 290 kB) in
  • U stuurt het ingevulde formulier naar de gemeente. Een postzegel is niet nodig:
    Gemeente Hilversum

    Antwoordnummer 1199
    1200 VB Hilversum
  • U moet deze documenten meesturen:
    • Kopie van een geldig identiteitsbewijs. Let op: geen rijbewijs
    • Een overzicht van uw inkomen van de laatste 3 maanden, zoals loonstrookjes, uitkeringsspecificaties en alimentatie
    • Een zo compleet mogelijk overzicht van uw bezit en schulden
    • Als u in een minnelijk of wettelijk een schuldentraject zit, stuur dan hier een bewijsstuk van mee
    • Kopie van afschriften van al uw bank- en spaarrekeningen van de laatste 2 maanden. Ook van uw minderjarige kinderen

Na uw aanvraag

  • Als u het aanvraagformulier en alle gevraagde documenten heeft ingeleverd, dan besluit de gemeente zo snel mogelijk. Dit duurt maximaal 8 weken
  • U krijgt een brief met de beslissing. Daarin staat of u geld krijgt en zo ja, hoeveel
  • Als u het niet eens bent met de beslissing, dan kunt u contact opnemen met degene die uw aanvraag beoordeeld heeft
  • U kunt ook direct bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente

Contact