U heeft een laag inkomen of een uitkering. Vanuit de activeringsregeling kunt u elk jaar maximaal € 250 krijgen voor sporten, uitjes, uw identiteitskaart of telefoonabonnement.
Wat moet u weten
- U bent 18 jaar of ouder
- U heeft een inkomen (salaris) tot 130% van de bijstandsnorm die voor u geldt
- U heeft niet meer vermogen (uw totale bezit) dan de vermogensgrens. Voorbeelden van vermogen zijn spaargeld, een auto en een koopwoning
- U kunt maximaal € 250 krijgen
- Wij kijken naar de kosten die u echt heeft gemaakt. Bewaar uw bonnen of rekeningen dus goed. Wij kunnen hierom vragen
- De activeringsregeling geldt voor een periode van 12 maanden. Deze loopt altijd van 1 juli tot en met 30 juni
- U kunt het hele jaar door een aanvraag doen
- Uiterlijk 30 juni moet u de aanvraag gedaan hebben voor de 12 maanden die net geweest zijn
- Als u op 1 juli of daarna een aanvraag doet, dan is dat voor de volgende 12 maanden
- U moet elk jaar een nieuwe (herhaal)aanvraag doen. Dat gaat niet vanzelf
Waarvoor is de activeringsregeling
Er zijn heel veel activiteiten die u kunt doen. Een paar voorbeelden:
- Sporten: fitness, voetbal, tennis, zumba, enzovoort
- Creatieve cursus: schilderen, zingen, muziekinstrument
- Voorstelling: theater, musical, muziekvoorstelling, dansvoorstelling
- Museumjaarkaart
- Abonnement bibliotheek
- Reiskosten: NS-abonnement Dal Voordeel, abonnement voor de bus, metro of tram, ov-tegoed voor een persoonlijke ov-chipkaart
- Identiteitsbewijs: een identiteitskaart of paspoort, inclusief pasfoto
- Telefoon- en internetabonnement
- Aanschaf van een digitaal apparaat (smartphone, tablet, laptop, computer)
Wat moet u doen
Aanvragen als u een bijstandsuitkering krijgt
Zonder partner
- U vult het aanvraagformulier voor de activeringsregeling in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig
- Of u vraagt de activeringsregeling aan via uw consulent
Met partner
Als u samenwoont met een partner, dan doet u de aanvraag samen. De ene persoon doet de aanvraag, de andere persoon vult een machtigingsformulier in. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
- U vult het online machtigingsformulier in. Aan het einde krijgt u een nummer. Bewaar dit nummer goed, want dit heeft u nodig tijdens de aanvraag
- U vult het aanvraagformulier voor de activeringsregeling in
Aanvragen als u geen bijstandsuitkering krijgt
- Als u niet in de bijstand zit, dan vult u het aanvraagformulier (pdf, 290 kB) in
- U stuurt het ingevulde formulier naar de gemeente. Een postzegel is niet nodig:
Gemeente Hilversum
Antwoordnummer 1199
1200 VB Hilversum - U moet deze documenten meesturen:
- Kopie van een geldig identiteitsbewijs. Let op: geen rijbewijs
- Een overzicht van uw inkomen van de laatste 3 maanden, zoals loonstrookjes, uitkeringsspecificaties en alimentatie
- Een zo compleet mogelijk overzicht van uw bezit en schulden
- Als u in een minnelijk of wettelijk een schuldentraject zit, stuur dan hier een bewijsstuk van mee
- Kopie van afschriften van al uw bank- en spaarrekeningen van de laatste 2 maanden. Ook van uw minderjarige kinderen
Na uw aanvraag
- Als u het aanvraagformulier en alle gevraagde documenten heeft ingeleverd, dan besluit de gemeente zo snel mogelijk. Dit duurt maximaal 8 weken
- U krijgt een brief met de beslissing. Daarin staat of u geld krijgt en zo ja, hoeveel
- Als u het niet eens bent met de beslissing, dan kunt u contact opnemen met degene die uw aanvraag beoordeeld heeft
- U kunt ook direct bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente
Contact
- Voor vragen neemt u contact op met het Sociaal Plein