Balie donderdagmiddag 21 november dicht

Op donderdag 21 november is de balie vanaf 14.00 uur gesloten. de receptie is open tot 17.00 uur. Vrijdag 22 november vanaf 8.30 uur staan wij graag weer voor u klaar.

Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten

Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u bezwaar maken. Een bezwaar stuurt u digitaal (met DigiD of eHerkenning) of per post op. Een bezwaar kunt u niet e-mailen. Let op: wilt u reageren op een ingediende aanvraag voor een vergunning? Dan kunt u nog geen bezwaar indienen, maar kunt u uw reactie mailen aan Puza-BO-Ondersteuning@hilversum.nl.

Wat moet u weten

  • Bezwaar maken moet binnen 6 weken nadat het besluit is bekendgemaakt
  • U stuurt uw bezwaar online in met DigiD of eHerkenning of stuurt een bezwaarschrift per post
  • Als u het niet eens bent met uw WOZ-waarde of gemeentelijke belastingen, dan kunt u bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen

Per post

  • U kunt ook per post een bezwaarschrift sturen. Dat is een brief, waarin u beschrijft waar u het niet mee eens bent. In uw brief zet u:
    • Uw naam, adres en telefoonnummer
    • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft
    • Tegen welk besluit u bezwaar maakt
    • Waarom u daartegen bezwaar maakt
    • Uw handtekening
    • Een kopie van het besluit waartegen u bezwaar maakt
  • Stuur uw bezwaarschrift naar:
    • Burgemeester en Wethouders
      Postbus 9900
      1201 GM Hilversum

Na uw bezwaar

  • Uw bezwaarschrift wordt door een medewerker van de gemeente behandeld (ambtelijk horen) of door de commissie voor de bezwaarschriften. Dat ligt aan het soort besluit waar u bezwaar tegen maakt
  • Meestal is er een hoorzitting. Dat is een bijeenkomst waar u uw verhaal kunt vertellen. Als u hier niet bij wilt zijn, kunt u dit laten weten op uw bezwaar. U kunt ook iemand voor u laten spreken. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Hiervoor geeft u iemand schriftelijk toestemming (een machtiging). De machtiging moet vooraf worden opgestuurd of worden meegenomen naar de zitting
  • Na de hoorzitting wordt bepaald of uw bezwaar een goede reden heeft en dus gegrond is
  • Daarna neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over uw bezwaar
  • Behandeling door commissie: De gemeente heeft na de behandeling 12 weken de tijd om een beslissing te nemen. Dit kan verlengd worden tot 18 weken
  • Behandeling door ambtelijk horen: De gemeente heeft na de behandeling 6 weken de tijd om een beslissing te nemen. Dit kan verlengd worden tot 12 weken

Beroep bij de rechtbank

Als uw bezwaar is afgekeurd, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Hiervoor betaalt u griffiekosten. Krijgt u gelijk? Dan krijgt u deze kosten terug. Hoe u in beroep kunt gaan, leest u in de bijlage bij de uitspraak op uw bezwaarschrift.

Voorlopige voorziening

Iemand die een vergunning heeft gekregen, kan hiervan gewoon gebruikmaken. Ook al heeft u hiertegen een bezwaar ingestuurd. Als u het gebruik wil laten stoppen, moet u daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening (uitstel) insturen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland. Dit kan alleen als u ook een bezwaarschrift bij de gemeente heeft ingestuurd.

Te laat

Als de gemeente te laat is met de beslissing over uw bezwaar, kunt u de gemeente in gebreke stellen. De gemeente heeft dan nog 14 dagen om toch een besluit over uw bezwaar te nemen. Daarna moet de gemeente u een dwangsom betalen. U kunt een dwangsom aanvragen via het formulier van het Ministerie van Binnenlandse Zaken

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u bellen naar het secretariaat van de commissie bezwaarschriften: 14 035

Wat kost het

Een bezwaar insturen is gratis