Subsidie restauratie gemeentelijke monumenten

Als u eigenaar bent van een gemeentelijk monument, kunt u subsidie aanvragen voor restauratie. De gemeente betaalt dan mee aan de kosten voor het onderhouden of opknappen van uw monument.

Wat moet u weten

Contact

Monumenten vragen om maatwerk. Als u vragen heeft of advies wilt over de subsidie, kunt u contact opnemen met de afdeling Cultureel Erfgoed: monumenten@hilversum.nl of bel met 14 035.

Wat moet u doen

Meesturen

  • Gegevens monument
  • Gegevens eigenaar/aanvrager
  • Contactgegevens architect (als u die heeft)
  • Gegevens uitvoerder
  • Gegevens over de restauratie en de werkzaamheden
  • Gegevens omgevingsvergunning (indien van toepassing)
  • Een precieze begroting van de kosten met een werkomschrijving. Zoals arbeidsuren, materiaalkosten, kosten van aannemers en stelposten
  • Een recente onafhankelijke bouwtechnische keuring, waaruit blijkt dat de te verrichten activiteiten noodzakelijk zijn
  • Fotodocumentatie die de huidige staat van het pand weergeeft
  • Kleurenonderzoek en bouwhistorisch onderzoek (als u die heeft)
  • Verklaring tot machtiging (als u zelf geen eigenaar bent)

Na uw aanvraag

  • Pas als u alle documenten en gegevens heeft ingestuurd, nemen wij uw aanvraag in behandeling
  • U kunt uw aanvraag het hele jaar door insturen
  • De gemeente neemt binnen 13 weken een besluit over uw compleet ingestuurde aanvraag
  • Uitbetaling van de subsidie is achteraf: nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd