Subsidie jeugd

Maatschappelijke organisaties kunnen geld aanvragen bij de gemeente voor activiteiten die helpen kinderen veilig en gezond te laten opgroeien. Dit helpt ouders en kinderen zelfstandiger te worden en beter mee te doen in de maatschappij. Er is een maximumbedrag beschikbaar voor deze subsidieregeling.

Subsidie in 2025

Let op: Voor activiteiten in het jaar 2025 is nog budget beschikbaar (d.d. 24 juli 2025). Wilt u subsidie aanvragen voor een activiteit die plaatsvindt in het jaar 2025? Lees dan onderaan deze pagina verder bij ‘Subsidieaanvragen voor activiteiten in 2025

Wat moet u weten

  • De subsidie is voor activiteiten die kwetsbare jongeren en hun gezin sterker maken, zodat kinderen in Hilversum gezond en veilig opgroeien. We willen vooral activiteiten ondersteunen die het sociale netwerk versterken en de gemeenschap opbouwen
  • De aanvrager moet kunnen laten zien dat de activiteiten bijdragen aan het behalen van een of meerdere van de volgende belangrijke onderdelen:
    • Versterken van contacten tussen ouders onderling en tussen jeugdigen onderling
    • Verstevigen laagdrempelige voorzieningen
    • Inzet op collectief aanbod waar het kan en individueel waar het moet
    • Bevorderen van het mentaal welbevinden van onze jeugdigen
  • De subsidieregeling kent een subsidieplafond, dat wil zeggen dat er een maximumbedrag beschikbaar is. Wanneer dit bedrag is bereikt, kan ervoor dat jaar geen subsidie meer worden aangevraagd. De subsidies worden op datum van binnenkomst behandeld en beoordeeld

Stand subsidieplafond 

De stand van het subsidieplafond 2026 is € 524.000 (laatst bewerkt op 24 juli 2025)

Beoordeling

Wat moet u doen

 Controleer vooraf of uw aanvraag voldoet aan de voorwaarden uit de regeling.

  • U kunt een aanvraag indienen vanaf 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.
  • Uw subsidieaanvraag moet uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteiten zijn ingediend bij de gemeente.

Meesturen 

Voor de aanvraag voor activiteiten in 2026 is er een overzicht van wat u moet aanleveren.

Eerste aanvraag

Als u voor de eerste keer subsidie aanvraagt bij de gemeente Hilversum, vragen we u de volgende bijlagen mee te sturen:

  • Kopie van de oprichtingsakte en de statuten van de rechtspersoon (stichting of vereniging) die de aanvraag instuurt
  • Jaarverslag en jaarrekening met balans van het voorgaande boekjaar

Na uw aanvraag

  • Pas als u alle documenten en gegevens heeft ingestuurd, nemen wij uw aanvraag in behandeling
  • U ontvangt binnen 13 weken na uw aanvraag een besluit. De beslistermijn kan met 13 weken worden verdaagd wanneer hier aanleiding toe is.
  • U ontvangt het besluit van de gemeente (beschikking) via e-mail.

Contact

Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met de subsidiecoördinator. U kunt mailen naar subsidies@hilversum.nl of bellen met 14 035.

Subsidieaanvragen voor activiteiten in 2025

Het is nog mogelijk om subsidie aan te vragen voor activiteiten in 2025 tot 1 oktober 2025. Op subsidieaanvragen voor activiteiten in het jaar 2025 is de Subsidieregeling Jeugd Programma Agenda Jeugd Hilversum 2024. van toepassing. Daarbij geldt de volgende informatie

Wat moet u weten

  • De subsidie is voor activiteiten die kwetsbare jongeren en hun gezin sterker maken, zodat kinderen in Hilversum gezond en veilig opgroeien. We willen vooral activiteiten ondersteunen die het sociale netwerk versterken en de gemeenschap opbouwen
  • De aanvrager moet kunnen laten zien dat de activiteiten bijdragen aan het behalen van een of meerdere van de volgende belangrijke onderdelen:
    • Versterken van contacten tussen ouders onderling en tussen jeugdigen onderling
    • Verstevigen laagdrempelige voorzieningen
    • Inzet op collectief aanbod waar het kan en individueel waar het moet
    • Bevorderen van het mentaal welbevinden van onze jeugdigen
    • De subsidieregeling kent een subsidieplafond, dat wil zeggen dat er een maximumbedrag beschikbaar is. Wanneer dit bedrag is bereikt, kan ervoor dat jaar geen subsidie meer worden aangevraagd. De subsidies worden op datum van binnenkomst behandeld en beoordeeld

Stand subsidieplafond 

De stand van het subsidieplafond 2025 is € 70.279,- (bewerkt 24 juli 2025)

Beoordeling

Wat moet u doen 

U stuurt de aanvraag uiterlijk 13 weken voor de start van de activiteit in. U kunt de aanvraag indienen via knoppen bovenaan op deze webpagina. 

Meesturen 

We vragen u het aanvraagformulier helemaal in te vullen. Ook stuurt u mee:

  • Een activiteitenplan met daarin:
    • Een uitgebreide beschrijving van de activiteiten
    • De doelen en resultaten die u wilt bereiken
  • Begroting met de kosten van de gehele activiteit en een dekkingsplan:
    • Personeelskosten
    • Algemene kosten/organisatiekosten
    • Huisvestingskosten (alleen als u kunt laten zien dat deze kosten noodzakelijk zijn)
    • Activiteitenkosten
    • Inkomsten: verdeeld in de verschillende soorten, zoals subsidie gemeente (het gevraagde subsidiebedrag), inkomsten uit verhuur, geld van deelnemers of fondsen

Eerste aanvraag 

Als u voor de eerste keer subsidie aanvraagt bij de gemeente Hilversum, vragen we u de volgende bijlagen mee te sturen:

  • Kopie van de oprichtingsakte en de statuten van de rechtspersoon (stichting of vereniging) die de aanvraag instuurt
  • Jaarverslag en jaarrekening met balans van het voorgaande boekjaar

Na uw aanvraag

  • Pas als u alle documenten en gegevens heeft ingestuurd, nemen wij uw aanvraag in behandeling
  • U ontvangt binnen 13 weken na uw aanvraag een besluit. De beslistermijn kan met 13 weken worden verdaagd wanneer hier aanleiding toe is.
  • U ontvangt het besluit van de gemeente (beschikking) via e-mail.

Contact

Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met de subsidiecoördinator. U kunt mailen naar subsidies@hilversum.nl of bellen met 14 035.