Loonkostensubsidie

U bent een werkgever en u neemt iemand met een arbeidsbeperking in dienst. Dan kunt u misschien een vergoeding krijgen. Dit heet loonkostensubsidie. Dat kan als die persoon in het doelgroepregister staat en of te wel een Indicatie Banenafspraak heeft.

Wat moet u weten

  • U heeft of neemt iemand in dienst die een ziekte of beperking heeft. Deze medewerker kan niet op dezelfde snelheid of op dezelfde manier werken als een medewerker in dezelfde baan zonder deze ziekte of beperking. Dat heet een arbeidsbeperking
  • De loonkostensubsidie is bedoeld voor medewerkers die bekend zijn bij de Participatiewet, in het doelgroepregister staan en recht hebben op een banenafspraak
  • Als werkgever ziet u in het werkgeversportaal of uw sollicitant of werknemer in het doelgroepregister staat. U logt in met eHerkenning. Voor een werknemer of gedetacheerde werknemer heeft u het burgerservicenummer (BSN) of loonheffingennummer nodig. Voor een sollicitant of uitzendkracht gebruikt u het BSN
  • Als u iemand in dienst neemt en deze heeft advies Beschut Werk, dan staat de medewerker niet in het doelgroepenregister. U kunt vanuit de gemeente wel onder meer loonkostensubsidie krijgen. Meer informatie via loonkostensubsidie@hilversum.nl  
  • Loonkostensubsidie is gekoppeld aan het het wettelijk minimumloon. Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon
  • De werknemer krijgt minimaal het minimumloon
  • U betaalt alleen voor iemands loonwaarde. Dat is de hoeveelheid werk die de medewerker echt kan uitvoeren. De overheid betaalt de rest van het salaris. De loonkostensubsidie vergoedt dus het verschil tussen de loonwaarde en het wettelijk minimumloon
  • Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. De expert wordt door de gemeente aangewezen

Wat moet u doen

  • U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven
  • Woont uw medewerker in Hilversum, stuur dan een mail naar loonkostensubsidie@hilversum.nl
    • U krijgt een aanvraagformulier toegestuurd

Na uw aanvraag

  • Als u het aanvraagformulier en alle gevraagde documenten heeft ingeleverd, dan besluit de gemeente zo snel mogelijk. Dit duurt maximaal 8 weken
  • We bellen u als uw aanvraag wordt afgekeurd, of als we nog vragen hebben om een beslissing te kunnen nemen
  • U krijgt de beschikking in een mail
  • Als u het niet eens bent met het besluit, dan kunt u bezwaar maken

Contact