Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP)

U maakt gebruik van een bouwsel, zoals een tent, tribune of podium. Dan is het soms nodig dat u een melding brandveiligheid gebruik en basishulpverlening overige plaatsen doet. Bijvoorbeeld als er meer dan 150 personen in kunnen, mensen blijven slapen, kinderen of gehandicapten aanwezig zijn.

Heeft u een evenementenvergunning aangevraagd, dan hoeft u geen melding brandveilig gebruik openbare plaatsen te doen

Wat moet u weten

U moet een melding doen als u een activiteit organiseert met een bouwsel (bijvoorbeeld een tent, tribune of podium) of een ander gebouw. Dat doet u als 1 of meer van onderstaande punten voor u geldt:

  • Er kunnen meer dan 150 personen in
  • Meer dan 10 personen blijven slapen
  • Meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar krijgen verzorging
  • Meer dan 10 personen met een lichamelijke of verstandelijke handicap krijgen verzorging
  • Als u de brandveiligheid op een andere manier wilt regelen dan in het besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen wordt aangegeven. U moet dan een oplossing van dezelfde kwaliteit voor de brandveiligheid hebben

De gemeente of brandweer controleert of uw evenement voldoet aan de regels uit het besluit. Als dit niet zo is kan de gemeente u een boete geven (dwangsom).

Wat moet u doen

  • U doet minstens 4 weken voor de start van de activiteit een melding
  • U stuurt hiervoor een ingevuld meldingsformulier naar gemeente@hilversum.nl
  • U krijgt een ontvangstbevestiging
  • De gemeente neemt contact met u op als er extra eisen worden gesteld aan de brandveiligheid

Als u nog vragen heeft, neem dan contact op met de vergunningenwinkel via 14 035.

Wat kost het

Een melding doen is gratis.

Bekijk ook