Verslag laatste vergadering Adviesraad Sociaal Domein

Hier vindt u het verslag van de laatste vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein.

Versie 2 

DATUM:     8 FEBRUARI 2024
LOCATIE:    DUDOKKAMER IN HET RAADHUIS

Aanwezig:
Mw. A. (Annemieke) Bakker    doelgroep Participatiewet 
Dhr. T. (Tom) de Meij        doelgroep Wmo 2015/ GGZ 
Dhr. D. (Daniël) van Zaalen    doelgroep Wmo2015/Beperkingen 
Mw. H. (Heiltje) Stuurwold    doelgroep Wmo2015/Beperkingen, vicevoorzitter
Mw. I. (Ineke) Riezebos        doelgroep Jeugdwet 
Dhr. I. (Izaäk) Moggré        doelgroep Wmo2015/Ouderen 
Mw. T. (Toos) GeurtsvKessel     doelgroep Wmo2015/Ouderen

Mw. A. (Anja) Wijnands        voorzitter ArSD 
Mw. F. (Fenny) de Graaf    secretariaat

Gasten bij deel II:             
Mw. R. (Renee) Bollebakker    Beleidsregisseur Werk en Inkomen gemeente Hilversum, en
                contactpersoon gemeente-ArSD, agendapunten 2.1 en 2.2
Mw. L. (Laura) van Diest     gemeente Hilversum, communicatieadviseur, agendapunt 2.4
Mw. M. (Maaike) de Vries    gemeente Hilversum, communicatieadviseur, agendapunt 2.4
dhr. J. (Jeroen) Meester    gemeente Hilversum, teammanager Wmo, agendapunt 2.3
dhr. W. (Willem) Hagen        MEE-UGV regiomanager, agendapunt 1.8
mw. K. (Katja) Andringa             MEE-UGV onafhank. cliëntondersteuner&lid buurtteam, ag.punt 1.8
      
Afwezig m.k.: 
Mw. L. (Linda) Heerschop    doelgroep Wmo 2015/GGZ
Mw. A. (Aynur) Polat        doelgroep Participatiewet 


11.30 uur DEEL II Informatie-uitwisseling en bespreking met de gemeente  

1.1

Opening en vaststellen agenda
De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom. 
De vergadering begint een kwartier eerder dan gebruikelijk.
Dit verslag volgt de volgorde van de behandeling van de agendapunten.

2.4
10.15 – 10.35 uur Communicatiemedewerkers
Vandaag op de agenda kennismaking met communicatieadviseurs mw. Van Diest en mw. De Vries. 
Zij geven een presentatie over de verdeling van taken en aandachtsvelden, inhoud en werkwijze binnen de afdeling communicatie. De sheets komen naar de ArSD.

De ArSD vraagt aandacht voor het volgende:
Raadhuis-aan-huis wordt niet altijd en/of overal bezorgd in Hilversum. Raadhuis-aan-Huis/de gemeentepagina zit nu in Hilversums Nieuws, dat de bezorging in eigen hand heeft genomen, maar nog niet goed gelukt.
De folder van het Sociaal Plein is niet duidelijk en niet correct. Terwijl het pas voor oktober op de rol staat voor aanpassing. 
De ArSD is graag bereid om mee te lezen en input te geven over brieven en flyers; maak gebruik van de kennis en ervaringsdeskundigheid van de leden van de ArSD.
Niet iedereen is digitaal vaardig en heeft toegang tot digitale informatie. Informatie moet altijd ook in hard copy beschikbaar zijn.
Eerder was het zo dat na iedere vergadering van de ArSD er een korte tekst werd geplaatst in het lokale krantje. Goed en nodig om dat weer op te pakken. De ArSD wil graag zelf de tekst bepalen.
De ArSD vraagt naar de opbrengst van de publicaties op de grote borden langs de weg.
Er is een evaluatie gemaakt, deze komt naar de ArSD. Actie

Verzoek aan de ArSD om alle vragen en opmerkingen voor Communicatie via mw. Bollebakker te laten lopen. De ArSD pakt dit op met mw. Bollebakker.

Onder dankzegging voor hun komst verlaten mw. Van Diest en mw. De Vries de vergadering.

1.2

Mededelingen
-Bericht van verhindering is ontvangen van mw. Polat en mw. Heerschop.

1.3
Sparren – 10.35 – 10.50 uur (vast agendapunt: inbrengen, overleggen en sparren)
Project Stadskamer van Doetinchem https://erbijdoetinchem.nl/  is een inloophuis voor alle inwoners breed. Mw. Wijnands en mw. Geurts van Kessel zijn naar Doetinchem afgereisd en hebben daar kennis gemaakt met het project, een verslag is naar de leden gestuurd. 
Zij stellen voor dit project aan te kaarten tijdens de lunch met de wethouders. Dit wordt zo afgesproken. Actie

1.8
11.00 – 11.30 uur   MEE-UGV
Dhr. Hagen en mw. Andringa zijn de vergadering binnengekomen, de voorzitter heet hen welkom. Dit gesprek is een vervolg op het gesprek in de vergadering van 19 januari 2023.  
 
Er staan een aantal onderwerpen op de agenda om te bespreken. 
>Familiegroepsplan: de gemeente is verplicht om het Familiegroepsplan aan te bieden, de wijze waarop is aan de gemeenten zelf. Besproken wordt nut en noodzaak om hulp bij het invullen van het familiegroepsplan actief aan te bieden. Het is een goede zaak om al in een vroeg stadium de onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) onder de aandacht te brengen. 
 
>Buurtteams: de werkwijze is dat alle cases per postcode worden doorgezet naar het buurtteam. Daar wordt in overleg bekeken wie dit oppakt. Er wordt met een integrale bril gekeken naar de inwoners op alle levensgebieden. Dit loopt goed en er is sprake van een fijne samenwerking. Een groot aandachtspunt is de capaciteit en caseload.
 
De nieuwe landelijke beweging is om zorgvragen zo goed mogelijk op te lossen in de buurt. Daarmee wordt nu proefgedraaid en ervaring opgedaan. Aandachtspunt is wat kan en mag worden verwacht van alle inwoners. De ArSD geeft mee daar een gedegen communicatie op te voeren: wat kan er nog en wat moeten de inwoners gaan doen. 
 
>OCO: Dhr. Hagen noemt dat in het gesprek met de ArSD vorig jaar de dubbelrol van MEE als onafhankelijk cliëntondersteuner aan de orde kwam naast deelnemen in het Buurtteam. 
Daar wordt onderzoek naar gedaan hoe dat in Hilversum is geborgd en hij verwijst naar het project SPUK OCO. Dit projectplan staat in de volgende vergadering op de agenda.  
 
>Mantelzorgondersteuning: per 1 april 2024 neemt MEE-UGV de mantelzorgondersteuning over van Versa Welzijn en heeft MEE een consulent mantelzorgondersteuning. Er komt nadrukkelijk aandacht voor de jonge mantelzorger en in 2025 ook aandacht voor respijtzorg door vrijwilligers. 
Vraag vanuit de ArSD of er aandacht is voor de bijdrage die kerken en moskeeën kunnen geven. Dhr. Hagen antwoordt dat er op dit moment een inventarisatie met alle partijen wordt gedaan. 
Aandacht wordt gevraagd om alle informatie naast digitaal ook in hard copy beschikbaar te maken. 
 
Dhr. Hagen stuurt de rapportage MEE 2023 naar de ArSD. Actie
Afgesproken wordt opnieuw een gesprek met elkaar te plannen in januari 2025. Tenzij het naar aanleiding van het SPUK-project eerder nodig is. Actie
 
Onder dankzegging voor hun komst verlaten mw. Andringa en dhr. Hagen de vergadering.


DEEL III: Algemeen deel B

1.4.0

Ingekomen stukken 
Zie voor het volledige overzicht de agenda.


Mail 07/02 (brief) interne terugkoppeling over regioplan en betrekken raden en inwoners - ter informatie.

Mail 07/02 Brief IGH, dhr. Butje (consultant) Onderwerp: Vervolg regioplan - betrokkenheid raden, met een  verzoek om reactie wie wil deelnemen. In de brief staat dat het gaat om meedenken en geen formeel advies zal worden gevraagd.

De ArSD heeft een brief 31/01 naar het college gestuurd inzake Regioplan IZA en inzake bewonersbijeenkomsten en het vervolgtraject. Besproken wordt dat deelname aan bijeen-komsten nooit kan betekenen dat de ArSD een officieel advies heeft gegeven. Deelname is op persoonlijke titel.

Afgesproken wordt dat:
- de voorzitter gaat in overleg met de wethouder over het adviesrecht en de termijn. Naar de mening van de ArSD is het formele pad niet de regio maar de gemeente. De gemeente is opdrachtgever en de gemeenteraad Hilversum moet hierover beslissen. Actie
-de voorzitter contact opneemt met dhr. Butje en vraagt naar het budget en dat de Wmo-raad ArSD moet zijn. Actie

1.4.1
Collegebrieven
Stukken via de contactambtenaar: geen

Stukken die op de agenda van B&W staan, ontvangen via de vicevoorzitter:
-Collegevoorstel Verbindingshuis dagbesteding psychisch kwetsbaren 2024: genoemd wordt dat in Haarlem één grote organisatie is gevormd voor zorg en welzijn voor een periode van 6 of 8 jaar. Goed om dit te volgen. Actie

-Collegevoorstel openbaarmaking rapportages Wmo-toezicht

-Collegebrief raadsdashboard Q3 2023 (1382141) + Raadsdashboard Q3 2023: de ArSD heeft hier enkele vragen over. In feite zeggen de cijfers niet zoveel en om die reden wordt door de gemeente ook overgegaan op een ander systeem.

1.4.2

Verzonden post
Een deel van de verzonden post komt terug bij agendapunt 1.5: (verzonden)adviezen

Eerder is afgesproken dat de voorzitter de ArSD Baarn uitnodigt in de vergadering van 25/04. Zij hebben gemeld op onze uitnodiging terug te komen na hun eigen vergadering op 15/02. Doel van hun komst is om bij ons te kijken hoe zaken worden opgepakt.                      

1.5

Bespreken (verzonden) adviezen
Vertr Advies 22/01 concept Uitvoeringsagenda Eenzaamheid 2024-2030 
Vertr Advies 22/01 concept Uitvoeringsagenda Vrijwillige inzet 2024-2030 
Vertr verzoek advies 19/01 Subsidieregeling programma agenda Jeugd 2024 
Vertr Advies ArSD 240204 Subsidieregeling programma agenda jeugd 2024 dd 24-01-2024
Vertr Reactie ArSD 24 januari 2024 subsidiebesluit Versa  
Brief 30/01 aan het college inzake Regioplan IZA en adviestraject

1.6

Huishoudelijke zaken Adviesraad
Vacatures stand van zaken:
Er is contact met een aantal mogelijke kandidaat-leden. De voorzitter heeft hen uitgenodigd een sollicitatiebrief met CV te sturen. En volgende week heeft zij een afspraak met een mogelijk kandidaat-lid.

De wethouder heeft nog niet gereageerd op de brief van 5 november 2023 van de ArSD over het rooster van aftreden en de verlenging van de zittingstermijn. Er wordt vanuit gegaan dat de wethouder akkoord is met het voorstel.

Afgesproken wordt het Rooster van Aftreden te agenderen in de april-vergadering. gedaan

1.7

Bijgewoonde / bij te wonen bijeenkomsten
Bewonersbijeenkomst 11/01 - regioplan Gezond Gooi: Verslag bijeenkomst is vertrouwelijk ontvangen.  

Bijeenkomst inzake Dagbesteding: dhr. De Meij noemt de mooie rol en bijdragen van dhr. Van Zaalen in de bijeenkomst, compliment.

Mail 05/02: jaarlijks symposium 06/06 van de Werkplaatsen Sociaal Domein: ‘Werelden verbinden voor het versterken van sociale kwaliteit’

3.1

Notulen en actielijst
Notulen van de vergadering 11 januari 2024 versie 2 worden goedgekeurd.
De actielijst 11 januari 2024 versie 1 wordt in verband met de tijd na de vergadering bijgewerkt.

Sinds enige tijd stuurt de voorzitter onze adviezen naar het college en de betrokken ambtenaar en niet meer automatisch ook naar de gemeenteraad. De reden hiervoor is, dat de ArSD vaak advies geeft op een stuk wat de gemeenteraad nog niet in bezit heeft; dat is verwarrend en roept vragen op. 
De voorzitter stuurt in het vervolg alleen nog een advies direct door naar de gemeenteraad wanneer het om een ongevraagd advies gaat of om een advies op een definitief stuk van het college.

3.2

Rondvraag en Sluiting
Dhr. De Meij: heeft behoefte aan meer tijd in de vergaderingen voor inhoudelijke bespreking van onderwerpen; verzoek om meer rust in de agenda te organiseren.  Met als voorkeur start met de bezoekers zodat de verdere agenda ononderbroken kan worden afgehandeld

Met dank voor ieders inbreng sluit de voorzitter de vergadering rond 13.40 uur.