Jaarverslag Adviesraad Sociaal Domein

Dit is het laatst gepubliceerde jaarverslag van de Adviesraad Sociaal Domein. Oudere jaarverslagen kunt u opvragen.

2024 terugblik door de voorzitter

Als voorzitter van de ArSD heb ik samen met de vicevoorzitter gesprekken gevoerd met enkele inwoners van Hilversum. Betrokken als zij zijn bij ons Hilversum hebben we gesproken of ze hun tijd, kennis en energie kunnen inzetten voor de ArSD. Een van de kandidaten heeft enkele vergaderingen van de ArSD bijgewoond en zal in 2025 als lid van de ArSD benoemd worden. Maar daar staat tegenover dat we ook weer afscheid hebben moeten nemen van een van onze leden die haar deelname niet langer kon combineren met haar werkzaamheden.

Wijdemeren zal fuseren met Hilversum en dit zal ook voor de ArSD gevolgen hebben. Een mooi moment om als voorzitter afscheid te nemen en mijn opvolger de kans te geven voor ons “grotere” Hilversum de ArSD te leiden. Maar ik zal de ArSD niet zomaar loslaten en als lid terugkeren om samen met mijn medeleden de taken van de ArSD uit te voeren.

Contacten met de regio vragen nog steeds om verbetering om zo de ArSD Hilversum mee te nemen in door de regio opgestelde voorstellen inzake door de gemeente gemandateerde taken binnen het Sociaal Domein.

In 2024 is er samen met de ambtenaren van het Sociaal Plein en de betrokken wethouders prettig en effectief samengewerkt. Ambtenaren nemen de ArSD zo goed
mogelijk mee in hun traject om goed en door de burgers gedragen beleid te ontwikkelen.

Het verbinden van de diverse sociale domeinen gaat steeds beter waardoor de ArSD soms integrale adviezen kan gegeven.
2025 Wordt een jaar van wisselingen en veranderingen waarin de inwoners van Hilversum
weer een optimale inzet van ons kan verwachten.

Anja Wijnands-van Daal

Inhoudsopgave

  • Adviezen en Inspraakreacties 2024
  • Vergaderingen in 2024
  • Dit kwam ter sprake – de onderwerpen
  • Aanwezig in vergaderingen: ambtenaren en externe deskundigen
  • Werkgroepen en contacten met organisaties
  • Bijgewoonde bijeenkomsten en conferenties
  • Samenstelling ArSD op 31 december 2024
  • Leden en mutaties
  • Contactgegevens
  • Visie en werkwijze              

Adviezen en inspraakreacties 2024

NummerDatumOverzicht adviezen/brieven
0003-06-2024 Jaarverslag 2024.
0101-01-2024Input beginspraak ArSD Agenda vrijwilligers en agenda eenzaamheid.
0222-01-2024Concept Uitvoeringsagenda Eenzaamheid 2024-2030. Vertrouwelijk.
0322-01-2024Concept Uitvoeringsagenda Vrijwillige inzet 2024-2030. Vertrouwelijk.
0424-01-2024Reactie ArSD inzake subsidieverlening Versa Welzijn.
0531-01-2024Brief Integraal Zorgakkoord (IZA) inzake bewonersbijeenkomsten en het vervolgtraject.
0624-02-2024Advies Subsidieregeling programma agenda jeugd 2024 dd. 24-01-2024. 
vertrouwelijk.
0706-05-2024Advies Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030.
0806-06-2024Advies (ongevraagd) over Concept Beleidsregels schuldhulpverlening Hilversum 2024.
0923-06-2024Advies Subsidieregeling Versterken sociale basis. Vertrouwelijk.
1023-06-2024Advies Subsidieregeling Wmo/Welzijn. Vertrouwelijk.
1107-07-2024Reactie beginspraak inzake Conceptverslag SPUK Onafhankelijke cliëntondersteuning.
1202-09-2024Advies Startnotitie Gezondheid vertrouwelijk conceptversie 22 augustus 2024. Vertrouwelijk.
1328-10-2024Advies Verordening leerlingenvervoer Hilversum 2025 (2024.10.07). Advies is onder embargo.
1424-10-2024Advies op Concept verordening Wmo versie 161024.
1524-10-2024Advies Conceptverordening Jeugd gemeente Hilversum 2024 versie 161024.
1604-12-2024Advies beleidsregels compensatie alleenverdieners 2022-2024 def.versie 25-11-2024.

Met een nieuwe werkwijze in 2024 worden de adviezen niet meer tegelijk ook naar de gemeenteraad gestuurd. De reden hiervoor is dat het vaak een advies betreft op een stuk wat de gemeenteraad nog niet heeft gezien. Derhalve worden de adviezen alleen naar het college en de betrokken ambtenaar gestuurd.

De adviezen gaan wel gelijktijdig naar het college en ook naar de gemeenteraad, wanneer het gaat om een ongevraagd advies of om een advies op een definitief stuk van het college.

De adviezen zijn terug te lezen op de website van de gemeente: www.hilversum.nl/adviesraad De adviezen blijven 1 jaar zichtbaar. Daarna zijn de adviezen te vinden op Archiefweb gemeente Hilversum

Aantal vergaderingen

De ArSD kwam in 2024 twaalf keer (11x) bijeen. Waar nodig werd in een klein werkgroepje overleg gepleegd.

Vergaderrooster 2024

  • 11 januari
  • 8 februari
  • 14 maart
  • 25 april
  • 30 mei
  • 30 mei - Heidag
  • 11 juli
  • 5 september
  • 10 oktober
  • 14 november
  • 12 december

De ArSD organiseerde aansluitend aan de vergadering van 30 mei 2024 een hei-(mid)dag. 

Onderwerpen die -naast die waarop advies is gevraagd- in 2024 op de agenda stonden en waaraan aandacht is besteed:

  • Algemene voorziening dagbesteding buiten Hilversum en vervoer
  • Beleidsagenda Asielaanpak - Huisvesting statushouders - concept
  • Beleidsnota met betrekking tot de alleenverdieners-problematiek.
  • Beleidsregels schuldhulpverlening 2020
  • Betaald parkeren - uitbreiding in Hilversum
  • Bibliotheek en bereikbaarheid
  • Budgetbeheer en budgetcoaching
  • BUIG-uitkeringen - tekorten
  • Buurtteams
  • Collegebrief Maatregelen voorspelbaarheid en grip uitgaven jeugd
  • Collegebrief Raadsdashboard Q3 2023
  • Collegebrief Reactie Motie Frisse Scholen in Hilversum
  • Collegevoorstel Openbaarmaking rapportages Wmo-toezicht
  • Collegevoorstel Verbindingshuis dagbesteding psychisch kwetsbaren 2024
  • Collegevoorstel verlening subsidie en beschikking Versa 2024
  • Dakloosheid 2024-2025 - regionaal plan van aanpak
  • Eigen bijdrage mensen uit Oekraïne; is verplicht vanaf 1 januari 2025.
  • Eigen bijdrage Wmo
  • Energiearmoede gemeente Hilversum 2024 en 2025
  • Evaluatie Pilot Triage Versterking toegang tot Jeugdhulp
  • Familiegroepsplan
  • Folder Dagactiviteiten in Hilversum
  • Folder van het Sociaal Plein
  • Folder minima en het CAK
  • Informatie over ArSD op de middelbare scholen
  • Informatie van de gemeente voor alle inwoners: digitaal en ook in hard copy
  • Raadhuis-aan-huis wordt niet altijd bij iedereen bezorgd
  • IZA Regioplan en participatie inwoners
  • Jaarlijkse bijeenkomst voor nieuwe Hilversummers
  • Jeugdhulp – concept beleidsregels en - verordening
  • Mantelzorgondersteuning
  • MEE-UGV
  • Minimafolder – input gegeven
  • Onafhankelijke Cliënt ondersteuning OCO
  • Ontwikkelingen bij de Tomingroep
  • Ontwikkelingen bij Heelo
  • Participatieverordening
  • Pilot Sociale Tandartsen  
  • Project sportcomplex Sportpark
  • Project Stadskamer van Doetinchem Kom erbij in Doetinchem
  • Project Statushouders voor de klas
  • Projectplan SPUK
  • Regio en betrekken van de adviesraden sociaal domein in de regio
  • Samengaan gemeenten Hilversum en Wijdemeren en samenwerking ArSD-en
  • Startnotitie nieuw Beleidsplan op het gebied van diversiteit, inclusie, (anti-)discriminatie en racisme
  • Subsidieregelingen Versterken sociale basis en Wmo welzijn
  • Verordening leerlingenvervoer en aanpassing beleidsregels - concept
  • Verordening Wmo - concept
  • Verstedelijking Hilversum en de Omgevingsvisie
  • Vluchtelingengezinnen - integratie
  • Voorjaarsnota 2024
  • Wet open overheid (W.o.o.)                    

Aanwezig in vergaderingen vanuit gemeenten en externe deskundigen

Regelmatig zijn ambtenaren en externe deskundigen voor de vergadering uitgenodigd om een toelichting te geven bij diverse onderwerpen. En ook buiten de vergaderingen om was er contact.

De Teammanagers van het Sociaal Plein waren afwisselend deels in de vergadering aanwezig voor het geven van informatie over de beleidsonderwerpen waaraan wordt gewerkt en wat er verder speelt in de desbetreffende teams.
Er was aansluitend aan de vergadering van 14 maart 2024 een lunch met de wethouders Heller, Van Hunnik en Van Voorden, waar in een open gesprek en informeel met elkaar van gedachten kon worden gewisseld en signalen van de inwoners uit Hilversum konden worden besproken.

De ArSD wordt vanuit de gemeente ondersteund door twee contactpersonen. In 2024 was de vaste inhoudelijk contactpersoon tussen gemeente en de ArSD mw. Bollebakker en mw. Assaman was de contactpersoon voor praktische en financiële zaken. Beiden hebben zij zaken voortvarend opgepakt..

Mw. Bollebakker heeft de ArSD adequaat van informatie voorzien, zaken worden snel opgepakt, er is een lange-termijnagenda gemaakt met onderwerpen die op de rol staan, er is de nodige aandacht gegeven in de teams over de werkwijze voor advisering en beginspraak en diverse acties zijn opgepakt om nieuwe leden voor de ArSD te vinden. De ArSD is met dit alles zeer content.

In de laatste vergadering van 2024 komt wethouder van Voorden de leden, mede namens het college, bedanken voor hun inzet het afgelopen jaar. De ArSD is belangrijk voor de gemeente en dat wordt ook in de organisatie onderkend. Voor de leden is er een mooie attentie.

De ArSD heeft in 2024 contact gehad met:

  • Mw. M. (Marina) Assaman, gemeente Hilversum, Beleidsregisseur Teamondersteuning, contactambtenaar ArSD praktische ondersteuning
  • Mw. R. (Renee) Bollebakker, gemeente Hilversum, beleidsregisseur werk en inkomen, contactambtenaar ArSD
  • Mw. K. (Katja) Andringa, MEE-UGV Onafhankelijk cliëntondersteuner/specialisatie in autisme
  • Dhr. J. (Jeroen) Bigot, gemeente Hilversum, manager Sociaal Domein
  • Dhr. M. (Maarten) Beckx, gemeente Hilversum, adviseur kwaliteit inburgering
  • Mw. L. (Laura) van Diest, gemeente Hilversum, communicatieadviseur
  • Dhr. E. (Edwin) Göbbels, wethouder gemeente Hilversum
  • Dhr. J. (José) Groothuis, gemeente Hilversum, Teammanager Schuldhulp en Zelfstandige ondernemers (SD3)
  • Dhr. W. (Willem) Hagen, MEE-UGV regiomanager
  • Dhr. B. (Bart) Heller, wethouder gemeente Hilversum
  • Dhr. R. (Rob) Hopmans, gemeente Hilversum, adviseur kwaliteit   
  • Mw. W. (Winnie) Hoogenhout, gemeente Hilversum, beleidsadviseur sociaal plein
  • Mw. K. (Karin) van Hunnik, wethouder gemeente Hilversum
  • Mw. A. (Angelique) Jonkeren, gemeente Hilversum, ambtenaar / stagiaire Team Beleid
  • Mw. J. (Jacqueline) Kalk, wethouder gemeente Hilversum
  • Mw. M. (Maureen)vander Kooij, gemeente Hilversum, Teammanager Inkomen Sociaal Domein
  • Dhr. R. (Remco) de Man, gemeente Hilversum, teammanager Beleid Sociaal Domein- Wmo Beleid gemeente Hilversum
  • Mw. S. (Susanne) Maessen, gemeente Hilversum, teammanager jeugd & regie
  • Mw. S. (Selina) van der Meer, gemeente Hilversum, beleidsregisseur sociaal domein
  • Dhr. J. (Jeroen) Meester, gemeente Hilversum, teammanager Wmo
  • Dhr. R. (Ruben) Samuels, gemeente Hilversum, Beleidsregisseur sociaal domein
  • Mw. D. (Dominique) v t’ Schip, gemeente Hilversum, beleidsadviseur sociaal domein, project SPUK
  • Mw. J. (Judith) Schuttevaar, gemeente Hilversum, projectleider SPUK  
  • Mw. H. (Hinke) Stallen, gemeente Hilversum, Strategisch adviseur sociaal domein
  • Mw. J. (Joke) den Toom, lid ArSD Baarn
  • Dhr. G. (Gerben) van Voorden, gemeente Hilversum, wethouder Sociaal Domein   
  • Mw. M. (Maaike) de Vries, gemeente Hilversum, communicatieadviseur
  • Dhr. M. (Martin) Vredenduin, voorzitter Regionaal Voorzittersoverleg Adviesraden Sociaal Domein
  • Dhr. G. (Gerben) van Voorden, wethouder gemeente Hilversum
  • Mw. R. (Rivkah) Wiener, gemeente Hilversum, projectleider vluchtelingen opvanglocaties
  • Mw. D. (Dieuwertje) Zantingh, Diaconaal werker Protestantse gemeente Hilversum

Werkgroepen

In 2024 zijn leden ook in kleiner verband aan het werk geweest voor afstemming en voorbereiding via de mail, online en ook telefonisch.

Commissie- en raadsvergaderingen werden door leden van de ArSD online of fysiek bezocht wanneer voor hen relevante onderwerpen binnen het Sociaal Domein werden besproken.

De voorzitter en vicevoorzitter van de ArSD namen deel aan het Regionaal Voorzittersoverleg (RVO).

Er was contact met de volgende organisaties

  • Zorgdragers – netwerk van professionals met hart voor de zorg
  • Ieder(In) – sociale kaart en informatie
  • Sociale kaart gemeente Hilversum (MEE-Nl)
  • ZonMW
  • MEE UGV – onafhankelijke cliëntondersteuning
  • Senver – belangenbehartiging voor ouderen
  • Versa – in de wijk
  • Koepel Adviesraden Sociaal Domein – lidmaatschap
  • Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken
  • Voedselbank
  • Diverse buurthuizen
  • Contacten met de achterban inwoners van Hilversum: 94.435 in 2024

Bijgewoonde bijeenkomsten en conferenties

Leden van de ArSD bezochten bijeenkomsten en namen deel aan (werk)conferenties.

Gedurende het hele jaar was er deelname door voorzitter/vicevoorzitter aan het Regionaal Voorzitters Overleg (RVO) (met voorzitters Adviesraden Sociaal Domein en Cliëntenraden SZ in de regio). Frequentie: iedere twee maanden. 

Overzicht bijeenkomsten:

  • 10/01 RVO update stand van zaken Jeugdhulp
  • 11/01 Bewonersbijeenkomst Regioplan Gezond Gooi
  • 11/01 Bijeenkomst inzake Dagbesteding
  • 15/01 Bijeenkomst Informatietafel Subsidieregeling Dagactiviteiten
  • 11/01 Overleg met een delegatie van de ArSD met de betrokken ambtenaren over de vertrouwelijk ontvangen conceptversie van de Subsidieregeling Jeugd
  • 05/04 Feestelijke start Uitvoeringsagenda eenzaamheid 2024-2023
  • 27/05 Bijeenkomst beginspraak inzake aanpassing beleidsregels schulphulpverlening
  • 19/06 Bijeenkomst Regionaal Huishoudelijke hulp
  • 08/07 Bijeenkomst Beginspraak over te ontwikkelen gemeentelijk gezondheidsbeleid
  • 24/10 Symposium Gezondheid Verbindt  
  • 28/10 Informatiebijeenkomst Een Inclusief Sportcomplex op Sportpark op
  •  /10 Lezing Positieve gezondheid
  • 7/11 overleg over de concept Startnotitie Bescherming en Opvang
  • 26/11 informerende bijeenkomst Inclusief Sportcomplex op Sportpark
  • Symposium NAH arbeidsintegratie
  • Bijeenkomst Toekomstcafé: over digitalisering bij huisartsen en gebruik van appjes
  • Kennismaking met de kinderburgemeester en gesproken over de tekorten in de kinderopvang
  • Contacten met projectleider I. Jansen over project Wet open overheid
  • Bewonersbijeenkomsten inzake IZA

Het Informeel 6-wekelijks overleg met voorzitter en vicevoorzitter afdelingsmanager op het Sociaal Plein is een tijd lang niet doorgegaan. Dat overleg werd wel gemist als een goede gelegenheid om informeel met korte lijnen zaken met elkaar te kunnen bespreken en signalen neer te leggen.

Commissievergaderingen en raadsvergaderingen zijn diverse keren bijgewoond door voorzitter, vicevoorzitter en leden.
Diverse contacten zijn er geweest met vrijwilligers en inwoners voor het ophalen van informatie en signalen.

Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein op 31 december 2024

  • Mw. A. (Annemieke) Bakker, doelgroep Participatiewet
  • Mw. A. (Aynur) Polat, doelgroep Participatiewet
  • Dhr. T. (Tom) de Meij, doelgroep Wmo 2015/ GGZ
  • Dhr. D. (Daniël) van Zaalen, doelgroep Wmo2015/Beperkingen
  • Mw. H. (Heiltje) Stuurwold, doelgroep Wmo2015/Beperkingen, vicevoorzitter
  • Mw. I. (Ineke) Riezebos, doelgroep Jeugdwet
  • Dhr. I. (Izaäk) Moggré, doelgroep Wmo2015/Ouderen
  • Mw. T. (Toos) GeurtsvKessel, doelgroep Wmo2015/Ouderen
  • Mw. A. (Anja) Wijnands, onafhankelijk voorzitter ArSD 

Vergoeding

De uitbetaling vindt plaats aan de hand van het aantal vergaderingen, met een maximum van tien (10) vergaderingen per jaar. Daarbij als uitgangspunt dat de leden de werkzaamheden niet alleen in de vergadering verrichten, maar juist het werk voor en na de vergaderingen doen. Hiermee wordt recht gedaan aan de grote inzet en tijdsinvestering van de leden buiten de vergaderingen.

Rooster van Aftreden Adviesraad Sociaal Domein Hilversum december 2024

Participatiewet 

  • mw. A. Bakker 01-01-2016 - 01-01-2024 (uiterlijk 01-01-2027)
  • Mw. A. Polat 11-02-2021 - 11-02-2025 (verkiesbaar)

Mensen met een beperking (LG, CZ, VG, NAH, ZG)

  • Dhr. D. van Zaalen 01-01-2016 - 01-01-2024 (uiterlijk 01-01-2027)
  • Mw. H. Stuurwold 01-01-2016 - 01-01-2024 (uiterlijk 01-01-2027)

Doelgroep Wmo 2015/GGZ

  • Dhr. T. de Meij 01-07-2016 - 01-07-2024 (uiterlijk 01-01-2027)
  • Vacature

Doelgroep Wmo2015/Ouderen

  • Mw. T. (Toos) Geurts van Kessel 24-01-2022 - 24-01-2026 (herkiesbaar)
  • Dhr. I. (Izaäk) Moggré 06-07-2023 - 06-07-2027 (herkiesbaar)

Jongeren

  • Mw. I. Riezebos 01-03-2016 - 01-03-2024 (uiterlijk 01-01-2027)
  • Vacature

Voorzitter

  • Mw. A. Wijnands (voorzitter) 05-07-2018 - 05-07-2024 (uiterlijk 01-01-2027)

 

Conform het Rooster van Aftreden is in 2024 voor een vijftal zittende leden de maximale zittingstermijn bereikt. Zij zijn vooralsnog bereid hun inzet voor de ArSD voort te zetten. Hiervoor is toestemming aan de wethouder gevraagd.
Namens het college van burgemeester en wethouders, heeft wethouder Van Voorden in zijn brief van 5 november 2024 het besluit van de ArSD bekrachtigd om de betreffende leden in functie te laten. In ieder geval tot gegarandeerd opvolging is gevonden of tot uiterlijk 1 januari 2027.

Iedere vergadering is aandacht besteed aan de vacatures in de ArSD. Veel aandacht en inzet is geweest voor het vinden van nieuwe leden voor de ArSD. Ook de gemeente heeft hierin goede ondersteuning geboden. Er is gewerkt aan het op verschillende manieren bekendheid geven van de ArSD bij de inwoners van Hilversum en rondvragen in eigen netwerk, zowel door leden van de ArSD als door de ambtenaren.
Geïnteresseerden in deelname als lid van de ArSD hebben een aantal keer een vergadering van de ArSD bijgewoond en er zijn diverse sollicitatiegesprekken gevoerd. Dat heeft helaas niet tot toetreding van de ArSD geleid, omdat niet werd voldaan aan de eisen van (ervarings-)deskundigheid en/of woonachtig zijn in Hilversum.

Mutaties in 2024

Mw. L. Heerschop meldt in de vergadering van 10 oktober 2024 dat zij een nieuwe betrekking heeft aanvaard en wel bij de gemeente Hilversum. Om die reden kan zij geen lid blijven van de ArSD en beëindigt haar lidmaatschap. De ArSD feliciteert mw. Heerschop met haar nieuwe baan en vindt het jammer dat zij geen lid meer kan zijn, met dank voor haar inzet voor de ArSD.

Vergaderlocaties

De vaste vergaderlocatie van de ArSD was in 2024 de Raadzaal in het Raadhuis aan het Dudokpark 1, Hilversum. Behalve voor de vergaderingen van januari en februari is uitgeweken naar de Dudokkamer in het Raadhuis en de vergadering van maart was in de Tuinkamer in het Raadhuis. 

Contactgegevens:

U kunt contact opnemen met de Adviesraad Sociaal Domein via sociaaldomeinraad@hilversum.nl of postbus 1012, 1200 BA Hilversum.

De Adviesraad wordt ondersteund door ambtelijk secretaris Fenny de Graaf.

Visie en werkwijze

De Adviesraad Sociaal Domein is door de gemeente ingesteld om het College van Burgemeester en Wethouders en indirect de gemeenteraad te adviseren over het beleid en uitvoering van het beleid door de gemeente met betrekking tot het Sociaal Domein.

Visie

De Adviesraad Sociaal Domein wil door integraal naar beleid en uitvoering binnen het Sociaal Domein te kijken en daarbij gebruik te maken van de eigen ervaringsdeskundigheid (al of niet aangevuld met die van andere mensen uit de achterban), adviezen geven die bijdragen aan een betere kwaliteit van leven van de Hilversumse burger. Daarbij staat de keuzevrijheid van de inwoner voorop: de inwoner hoort naar vermogen zelf de regie over zijn leven te hebben en te kunnen bepalen hoe dat eruitziet. Hij hoort dus ook voor zover mogelijk verantwoordelijkheid te nemen bij het vinden van mogelijke oplossingen voor ontstane problemen.

Dat gebeurt indien mogelijk zonder of met minimale hulp van anderen maar als het nodig is met maximale hulp. De Adviesraad Sociaal Domein moet adviezen geven die een goede kwaliteit bevorderen van de geleverde zorg, ondersteuning en/of hulp, die de inwoner met een hulpvraag kan aanvragen. De Adviesraad houdt daarbij in gedachten dat kwaliteit van zorg niet gelijk is aan kwaliteit van leven, maar daaraan kan bijdragen.

Werkwijze

Burgerparticipatie op het terrein van de Wmo bestaat in Hilversum al lang: in 2007 werd de Wmo-raad ingesteld door de gemeenteraad na een proces van een paar jaar. 
In 2016 werd de Wmo-raad opgevolgd door de Adviesraad Sociaal Domein, die over het hele Sociaal Domein adviseert.

Vertegenwoordigers van diverse groepen uit het Sociaal Domein zijn in de Adviesraad vertegenwoordigd zonder last of ruggespraak. De Adviesraad wordt voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter en ondersteund door een ambtelijk secretaris.

Een voortdurend punt van aandacht binnen de Adviesraad is het ophalen van informatie bij mensen uit de achterban. Bepaalde groepen inwoners met een zorgvraag zijn (nog) niet georganiseerd of moeilijk te organiseren.

Om alle inwoners te bereiken staan de volgende mogelijkheden ter beschikking: via de gemeentepagina in de krant, de website en een flyer. En aanwezigheid van raadsleden op diverse bijeenkomsten.

De leden van de Adviesraad Sociaal Domein gaan dus naast kennis die zij door eigen ervaring hebben verkregen, actief op zoek naar aanvullende informatie. Die valt te halen bij, (vaak regionale) cliëntenraden, voorlichtingsbijeenkomsten van de gemeente, inspraak- of samenspraakavonden van de gemeente en regio (Samenkracht) en (vaak landelijke) patiëntenverenigingen. En uiteraard de Koepel van Adviesraden Sociaal Domein. 

Lokale en regionale bijeenkomsten zullen vooral gaan over ervaringen met de uitvoering van het beleid, terwijl de andere informatie vooral ‘theorie’ en achtergrondinformatie zal zijn.

De Adviesraad Sociaal Domein heeft in de praktijk zijn bestaansrecht bewezen. Belangrijk daarvoor is het geven van goede adviezen over beleidsstukken en actief (nieuwe) ambtenaren wijzen op zijn bestaan. 
Het zelf actief (vaak met steun van de wethouder) ambtenaren benaderen met het aanbod bij te dragen aan de beleidsontwikkeling is belangrijk en nuttig gebleken.

Het zelf actief doorsturen van gegeven adviezen aan de gemeenteraad draagt ook bij. In de gemeenteraad werd in het verleden besloten dat beleidsstukken met betrekking tot het Sociaal Domein niet worden behandeld zonder een bijgeleverd advies van de Adviesraad Sociaal Domein.

Het signaleren van zaken die verbeterd kunnen worden bij de uitvoering van het beleid binnen het Sociaal Domein en dat doorgeven in de vorm van een ongevraagd advies, is onderdeel van de taak van de Adviesraad Sociaal Domein. In het reglement is daartoe opgenomen dat de Adviesraad gebruik maakt van signalen die hem bereiken en van de gegevens die uit de verschillende monitoren (gemeente, regio) worden verkregen.

Het controleren van de resultaten en effecten van de uitvoering van het beleid is echter een taak van de gemeenteraad. Incidenteel kunnen leden van de Adviesraad Sociaal Domein, door hun eigen achterban te bevragen, zaken signaleren die goed of slecht lopen.  En deze signalen in de adviezen laten meewegen. 
 

Hilversum, januari 2025
Anja Wijnands-van Daal
Voorzitter ArSD Hilversum