Uitvoering en bereikbaarheid
Het werk aan dit deel van de Gijsbrecht is opgedeeld in drie vakken. Er is gestart met de zuidzijde van de Gijsbrecht, daarna volgt de noordzijde en als laatste volgt het middengedeelte. Tijdens de werkzaamheden is de rijbaan ter plekke tussen 07.00 en 16.00 uur afgesloten. Buiten deze tijden is de rijbaan in één richting open: van de Bosdrift richting de Neuweg. De kruising met de Ericastraat is geopend vanaf de Neuweg. Fietsers en voetgangers kunnen de winkels altijd bereiken.
Reacties op de nieuwe inrichting
De gemeente en ondernemers ontvangen veel reacties op de nieuwe inrichting van het winkelgebied in de Gijsbrecht van Amstelstraat. Veel bewoners, bezoekers en ondernemers zijn enthousiast over de nieuwe inrichting. Er worden ook meldingen gedaan, voornamelijk over het ontbreken van zebrapaden, het laden en lossen, en de kruising Gijsbrecht-Neuweg. Sinds de eerste openstelling wordt volop gebruik gemaakt van het nieuwe, ruimere voetgangersgebied. Ook op de rijbaan en de kruisingen is het druk, waar fietsers en auto’s samen de ruimte moeten delen. Daaraan moeten de weggebruikers wennen.
Uiteraard volgt de gemeente de nieuwe situatie op de Gijsbrecht. Ook de politie kijkt mee naar het gedrag van weggebruikers en de verkeersveiligheid. Het advies van de politie is om de inrichting vooralsnog niet aan te passen. De herinrichting is nog niet afgerond, en daarmee is de nieuwe situatie nog niet volledig bereikt. Na afloop van de werkzaamheden (half september) en een gewenningsperiode van een paar maanden, wordt de nieuwe situatie geëvalueerd.
Van doorgaand verkeer naar verblijfsgebied
Met het vergroten van de ruimte voor voetgangers op de Gijsbrecht is het fijner om te winkelen en er te verblijven, maar minder aantrekkelijk voor doorgaand autoverkeer dat de Gijsbrecht niet als eindbestemming heeft. Op drukke momenten zal de snelheid van autoverkeer lager zijn dan men gewend was. Dit vergroot de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Automobilisten moeten zich aanpassen aan voetgangers die willen oversteken en fietsers waarmee de rijbaan gedeeld wordt. Deze gedragsverandering is voor iedereen wennen, maar zorgt op termijn dat de Gijsbrecht ervaren wordt als verblijfsgebied.
Straatinrichting wordt geoptimaliseerd
Het eerste deel van de werkzaamheden van de Neuweg tot de Ericastraat is grotendeels afgerond. De klinkers in het midden van de rijbaan en op de kruisingen zijn nog niet aangebracht. Dat zal in de zomer gebeuren. Daarmee is de eindsituatie op dit moment nog niet bereikt en is de straatinrichting nog niet optimaal. De klinkers in het midden van de geasfalteerde rijbaan hebben namelijk een snelheid verlagend effect op automobilisten, en ze versterken het gevoel van een verblijfsgebied.
Fietsen parkeren in de laad- en losvakken
Op dit moment parkeren winkelbezoekers nog regelmatig fietsen in de laad- en losvakken, die zijn aangegeven met borden. Dat is niet toegestaan, omdat vrachtverkeer hierdoor niet op een veilige plek kan staan en dit de kans op gevaarlijke situaties op de rijbaan vergroot. Binnen enkele weken worden er in aanvulling op de borden ook symbooltegels in de laad- en losvakken gelegd, die duidelijk maken waarvoor het vak bedoeld is.
Automobilisten mogen alleen parkeren in de laad- en losvakken tijdens de zogeheten 'venstertijden' voor leveranciers, die van 7 tot 14 uur zijn op doordeweekse dagen. Uitzondering zijn het laad- en losvak voor Bruna (venstertijd 9 tot 18 uur) en het vak bij Albert Heijn (Hilvertsweg) dat alleen bestemd is voor laden en lossen en niet voor het parkeren van bezoekers.
Kruising Gijsbrecht-Neuweg
De plannen voor het winkelgebied van de Gijsbrecht en de kruispunten met de Neuweg en Bosdrift zijn het resultaat van de samenwerking tussen winkeliers, bezoekers en omwonenden van de Gijsbrecht. Tijdens participatiebijeenkomsten gaven veel mensen aan problemen te hebben met de snelheid op de Neuweg, in combinatie met de oversteken, en het feit dat de fietsers op het fietspad van de Gijsbrecht uit het zicht van de automobilist verdwenen. Daarop is de voorkeur uitgesproken voor een gelijkwaardig kruispunt op een 30km plateau (verhoging) met alle weggebruikers zichtbaar op de rijbaan. Een dergelijke gelijkwaardige kruising met drempels dwingt tot een lagere snelheid en de gelijkwaardigheid leidt tot een zichtbaar hoger attentieniveau. De gemeente blijft de verkeersveiligheid op deze kruising monitoren.
Inwoners die een melding willen maken over een bepaalde situatie kunnen dat doen via onze website,