5 x onroerendezaakbelasting: wat, waarom en waarvoor

13 februari 2024
Ieder jaar weer ontvangt ieder huishouden in Nederland - dus ook wij in Hilversum - een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Niet al te leuk, maar uitgangspunt is dat de woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Met belastinginkomsten investeert de gemeente in projecten en voorzieningen in de stad. Weet dit: een betalingsregeling of kwijtschelding is mogelijk. Het hangt van een aantal voorwaarden af. In dit artikel vertellen wij u meer over onroerendezaakbelasting (OZB).

5 x onroerendezaakbelasting

  • U hebt een woning, stuk grond of een bedrijfspand zoals een winkel of kantoor? Dan betaalt u jaarlijks onroerendezaakbelasting (OZB). 
  • Van de onroerendgoedbelasting worden voorzieningen zoals onderhoud aan wegen en plantsoenen, openbare verlichting, brandweer, onderwijs en cultuur betaald. 

  • Hoe hoog de onroerendezaakbelasting voor u uitvalt, hangt af van de waarde van uw woning of bedrijfspand (WOZ). 

  • De WOZ-waarde wordt elk jaar vastgesteld. De gemeente Hilversum stelt de waarde van circa 50.000 woningen en bedrijfspanden vast. Het is een inschatting van wat uw woning of bedrijfspand bij verkoop waard zou zijn. De meest recente WOZ-waarde vindt u terug op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Als de WOZ-waarde sterk stijgt, proberen we het OZB-tarief te verlagen, zodat de stijging van de woonlasten in totaal niet boven de inflatie uitkomt.

  • De eigenaar van een woning of bedrijfspand betaalt het eigenarendeel van de OZB. Huurders (gebruikers) van een bedrijfsgebouw, zoals een winkel of kantoor, betalen het gebruikersdeel van de OZB.

Gemeentelijke belastingen 

De gemeente heft jaarlijks een aantal gemeentelijke belastingen, zoals onroerendezaakbelasting (OZB), rioolheffing en afvalstoffenheffing. De gemeenteraad stelt de hoogte van gemeentelijke belastingen jaarlijks vast waarbij de totale stijging van de woonlasten maximaal de inflatie is. Het hangt af van uw situatie welke belastingen op uw aanslagbiljet staan. De gemeente Hilversum stelt jaarlijks de waarde vast voor uw woning of bedrijfspand. Deze WOZ-waarde is de basis voor verschillende belastingen.

Betalingsregeling of kwijtschelding 

Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen ziet u welk bedrag en op welke datum het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Als u niet op tijd kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. Als u een laag inkomen heeft, kunt u een aanvraag voor kwijtschelding doen.  

Meer weten 

Lees meer over de gemeentelijke belastingen, betalingsregelingen en kwijtschelding in Hilversum op: hilversum.nl/belastingen
Nog meer vragen? Mail dan naar belastingen@hilversum.nl of bel met 14 035. Om uw vraag snel te beantwoorden hebben wij uw burgerservicenummer (BSN), subjectnummer of aanslagnummer nodig.