Als u schade heeft omdat de gemeente bijvoorbeeld iets aan het omgevingsplan verandert, kan het zijn dat u recht heeft op een schadevergoeding omdat die verandering nadelig voor u is. Uw huis wordt bijvoorbeeld minder waard door de aanleg van een weg.
Wat moet u weten
- In een omgevingsplan staat hoe een gebied gebruikt mag worden
- Schade kan ontstaan als de gemeente het omgevingsplan verandert of van het omgevingsplan afwijkt of een ander besluit neemt waardoor u een financieel nadeel heeft. Bijvoorbeeld: een huis of een stuk grond wordt minder waard omdat de gemeente een weg laat aanleggen waar dat nog niet was toegestaan
- Het hele proces om een vergoeding te krijgen kan lange tijd duren
Voorwaarden
- U moet kunnen bewijzen dat u schade heeft
- U moet de aard van de schade omschrijven en, als dat mogelijk is, het bedrag van de schade en een specificatie daarvan opgeven
- U vraagt de schadevergoeding aan binnen 5 jaar nadat:
- een omgevingsvergunning is verleend voor die verandering, of
- als geen omgevingsvergunning nodig is, een melding is gedaan of informatie is gegeven dat de verandering wordt uitgevoerd, of
- als het voorgaande niet van toepassing is, vanaf de feitelijke start van de verandering (de werkzaamheden)
- U kunt bewijzen dat het niet eerlijk is als u de schade helemaal zelf moet betalen
- U kon de schade niet verwachten, bijvoorbeeld toen u het huis of de grond kocht
- U heeft geen andere schadevergoeding gekregen (bijvoorbeeld door onteigening)
- Alle regels voor de schadevergoeding staan in de de Algemene wet bestuursrecht (Titel 4.5), de Omgevingswet (Afdeling 15.1) en de Verordening nadeelcompensatie Hilversum 2022
Contact
- Met vragen over nadeelcompensatie kunt u terecht bij de afdeling Leefomgeving, team Ruimtelijke Kwaliteit, telefoonnummer 14 035 of via het contactformulier
- Met vragen over veranderingen in het omgevingsplan kunt u ook terecht bij de afdeling Leefomgeving, team Ruimtelijke Kwaliteit, telefoonnummer 14 035 of via het contactformulier
Wat moet u doen
- U vraagt het schadeformulier aan via e-mail
- Stuur de aanvraag naar:
- Gemeente Hilversum
College van B & W
Postbus 9900
1201 GM Hilversum
- Gemeente Hilversum
Na uw aanvraag
- Na inzending krijgt u een ontvangstbevestiging
- Als dat nodig is, behandelt een onafhankelijke adviseur of een adviescommissie uw aanvraag
- Soms is een advies van een adviseur niet nodig
- De gemeente, de adviseur of de adviescommissie kan u uitnodigen om uw aanvraag tijdens een bijeenkomst toe te lichten
- De gemeente, de adviseur of de adviescommissie komt eventueel langs op de plek
- De gemeente, de adviseur of de adviescommissie beoordeelt uw aanvraag en stelt een ontwerpadvies op. U krijgt hierover een brief
- U kunt schriftelijk of mondeling op dit advies reageren
- De gemeente, de adviseur of de adviescommissie stelt een eindadvies op voor het college
- Het college neemt een besluit en houdt hierbij rekening met het advies
- U krijgt een brief met het besluit
Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met het besluit van het college over uw aanvraag, kunt u bezwaar maken.
Wat kost het
€ 300 voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. U krijgt dit bedrag terug als u de schadevergoeding, of een deel ervan, ontvangt.