Hilversum heeft 13 raadsfracties. Om vergaderingen op een goede manier te laten verlopen zijn door de raad een aantal regels afgesproken. Deze afspraken zijn vastgelegd in verordeningen, protocollen en andere raadsregelingen. Op deze pagina ziet u het overzicht van de afspraken van de gemeenteraad.
Vergaderafspraken
Afspraken over integriteit en veiligheid
- Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers van de gemeente Hilversum (2024)
- Gedragscode integriteit Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum (2024)
- Protocol Agressie tegen college en raadsleden gemeente Hilversum (2016)
Afspraken over referenda
- Verordening correctief raadgevend referendum gemeente Hilversum (2017)
- Reglement van orde voor de referendumcommissie Hilversum (2019)
Afspraken over het werkgeverschap van de raad
- Verordening werkgeverscommissie voor de griffie gemeente Hilversum (2022)
- Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie Hilversum 2022
- Instructie voor de griffier van Hilversum (2023)
Afspraken over de burgemeester
- Verordening op de vertrouwenscommissie (2021)
- Verordening functioneringsgesprekken burgemeester (2011). Er is geen online archief van 2011, deze verordening kunt u opvragen door te mailen naar griffie@hilversum.nl
Afspraken over commissies en organen van de raad
- Verordening op de Rekenkamer gemeente Hilversum (2022)
- Verordening op de audit- en rekeningcommissie (2024)
Overige afspraken
- Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Hilversum 2025
- Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Hilversum 2025
- Verordening Onderzoek Raad (2003) Er is geen online archief van 2003, deze verordening kunt u opvragen door te mailen naar griffie@hilversum.nl