Verhuizen vanuit het buitenland

U verhuist vanuit het buitenland naar Hilversum. U blijft het komende halfjaar minstens 4 maanden in Nederland. Schrijf u binnen 5 dagen na aankomst in bij de gemeente. U komt persoonlijk bij ons langs. Heeft u een partner en/of kinderen die mee verhuizen, dan moeten zij met u meekomen. U maakt hiervoor een afspraak.

Wat moet u weten

  • U blijft het komende halfjaar minstens 4 maanden in Nederland wonen
  • U moet zich binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven op het Stadskantoor
  • Voor het inschrijven moet u een afspraak maken
  • Iedereen die vanuit het buitenland (mee)verhuist moet persoonlijk meekomen
  • Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond en bent uitgeschreven bij de gemeente

Korter dan 4 maanden in Nederland

Als u korter dan 4 maanden in Nederland blijft en te maken krijgt met 1 of meer Nederlandse overheidsorganisaties (bijvoorbeeld voor tijdelijk werk of pensioen). Dan kunt u voor inschrijving en een burgerservicenummer (BSN) terecht bij 19 gemeenten.

Wat moet u doen

  • U maakt een afspraak voor iedereen die mee verhuist
    • Als u voor het eerst in Nederland komt wonen: kies eerste vestiging
    • Als u al eerder in Nederland heeft gewoond: kies hervestiging

Meenemen

  • Ingevuld inschrijfformulier (deze krijgt u toegestuurd bij uw afspraakbevestiging)
  • Geldig identiteitsbewijs
  • Bewijs dat u volgens de wet in Nederland bent, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning
  • Bewijs van uitschrijving (als u vanuit Aruba, CuraƧao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba komt)
  • Andere documenten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en eventueel overlijden van gezinsleden
  • Huur- of koopcontract of een instemmingsverklaring (deze krijgt u toegestuurd bij uw afspraakbevestiging)

Geef uw verhuizing door

Veranderingen in uw persoonsgegevens geeft u door aan de gemeente. Doet u dit niet, dan kunt u hiervoor een boete krijgen.

Wat kost het

Een verhuizing doorgeven is gratis.

Voor expats

(link is exter

Bekijk ook