Wat moet u weten
Documenten uit het buitenland moeten in de Nederlandse, Engelse, Franse of Duitse taal zijn. Als dat niet zo is, moet u ze laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vaak moeten deze documenten gelegaliseerd worden. Kijk voor de regels van uw land op de website van Nederland wereldwijd
Wat moet u doen
Verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland
Bij de eerste vestiging in Nederland wordt gevraagd om originele documenten van geboorte, huwelijk, echtscheiding van uzelf en eventueel overlijden van uw partner. Kijk bij het kopje Wat moet u weten voor de eisen waaraan het document moet voldoen.
Trouwen in Nederland
Er zijn verschillende situaties.
Uw aanstaande partner woont in Nederland
- Als één van u niet in Nederland is geboren dan kan het zijn dat de geboorteakte nog ingeleverd moet worden. Ook kan het zijn dat de gegevens van een vorig huwelijk nog niet bekend zijn. U kunt dit controleren door in te loggen op MijnOverheid. Als de gegevens van uw ouders niet ingevuld zijn dan hebben wij de geboorteakte nodig. Als uw partner eerder is getrouwd en deze gegevens zijn niet ingevuld, dan hebben wij documenten nodig waaruit dit blijkt
- Als u het document heeft kunt u een afspraak maken. In sommige gevallen heeft uw partner ook een verklaring van ongehuwd zijn nodig uit het land waar uw partner voor het laatst heeft gewoond. Als dit het geval is nemen wij contact met u op
- Als uw geboorteakte staat geregistreerd, kunt u via DigiD de melding van voorgenomen huwelijk doen
Uw aanstaande partner woont niet in Nederland
- Als uw aanstaande partner niet in Nederland woont dan hebben wij de volgende documenten nodig:
- Geboorteakte van uw partner
- Bewijs van inschrijving van de woonplaats van uw partner
- Verklaring van de buitenlandse overheid waaruit blijkt dat uw partner niet getrouwd is (ongehuwdheidsverklaring)
- Als uw partner eerder getrouwd is geweest: de echtscheidingsakte of de overlijdensakte van de overleden partner
Zodra u alle documenten heeft kunt u een afspraak maken voor de melding van uw voorgenomen huwelijk. U kunt hiervoor bellen met Burgerzaken via telefoonnummer 14 035. U kunt ook een e-mail sturen naar publiekszaken@hilversum.nl. Het maken van een afspraak kan niet digitaal omdat één van beiden niet in Nederland woont. Op deze afspraak bent u allebei aanwezig. De documenten die u meeneemt worden gecontroleerd. Als alles akkoord is dan kan gelijk de huwelijksdatum vastgelegd worden.
Overige situaties
Er zijn ook andere situaties denkbaar waarin u documenten uit het buitenland moet overleggen. Bijvoorbeeld al u een kind heeft gekregen in het buitenland of als u in het buitenland getrouwd bent. Zodra u alle documenten heeft kunt u voor de registratie hiervan een afspraak maken.