U gaat langer dan 8 maanden in het buitenland wonen. U geeft dit binnen 5 dagen voor vertrek door aan de gemeente. U doet dit online of persoonlijk op het Stadskantoor. Wij schrijven u dan uit.
Wat moet u weten
- U geeft aan de gemeente uw nieuwe adres in het buitenland door. Heeft u nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan uw 1e verblijfadres in het buitenland op. Bijvoorbeeld het adres van een hotel, familielid of kennis
- U moet altijd zelf uw vertrek naar het buitenland aan de gemeente doorgeven. Iemand anders kan dit niet voor u doen
- Voor kinderen jonger dan 16 jaar geeft een ouder/verzorger de verhuizing door
- In veel landen, bijvoorbeeld de Antillen en Belgiƫ, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Vraag ons hierom wanneer u uw vertrek doorgeeft. Als u al vertrokken bent, vraagt u dit bewijs aan bij een gemeente met een Register Niet Ingezetenen (RNI)
Wat moet u doen
- Als alle bewoners van een adres gaan verhuizen, dan geeft u dit online door: verhuizing naar het buitenland (DigiD)
- U kunt ook een afspraak maken om naar de balie te komen. Als u getrouwd bent, dan hoeft maar 1 iemand van het gezin naar de balie te komen
- Als er een gezinslid achterblijft, dan komt u naar de balie: maak hiervoor een afspraak binnen 5 werkdagen voor uw vertrek. Alle gezinsleden komen mee. Neem van iedereen een geldig identiteitsbewijs mee
Geef uw verhuizing door
Veranderingen in uw persoonsgegevens geeft u door aan de gemeente. Doet u dit niet, dan kunt u hiervoor een boete krijgen.
Wat kost het
- Het doorgeven van een verhuizing naar het buitenland (emigratie) is gratis