Cliëntenraad Sociale Zaken

De Cliëntenraad Sociale Zaken, ook wel 'Cliëntenraad' genoemd, geeft het gemeentebestuur advies over gemeentelijk beleid dat belangrijk is voor Hilversummers met weinig geld.

Wat moet u weten

  • De Cliëntenraad is onafhankelijk van bestuur of ambtenaren van de gemeente
  • Alle leden zijn ervaringsdeskundigen; ze weten wat het betekent om te moeten rondkomen van een minimuminkomen

Wat is cliëntenparticipatie?

Inwoners met een laag inkomen of een bijstandsuitkering hebben niet veel geld. Om rond te komen, krijgen zij voor een deel of volledige financiële hulp van de gemeente. Zij kunnen meepraten over de manier waarop de gemeente de Participatiewet uitvoert. Sinds 2015 valt de bijstand onder de Participatiewet. Het gaat daarbij niet alleen over geldzaken, maar bijvoorbeeld ook over re-integratie. Want ook re-integratie hoort bij de Participatiewet.  

Wat doet de Cliëntenraad

  • Komt op voor de belangen van inwoners van Hilversum die moeten leven van een bijstandsuitkering of laag inkomen
  • Adviseert gevraagd en ongevraagd het college van B&W en de gemeenteraad over het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan
  • Overlegt regelmatig met medewerkers van het Sociaal Plein
  • Overlegt regelmatig met de verantwoordelijk wethouder(s) over de Participatiewet, re-integratie, schuldhulpverlening en minimabeleid
  • Brengt belangen, zorgen en wensen van mensen met een laag inkomen onder de aandacht van de politiek

Hoe werkt de Cliëntenraad

  • Nieuwe gemeentelijke regelgeving wordt zoals altijd eerst voorbereid door ambtenaren en vervolgens besproken en aangenomen in het college. Vaak moet het nieuwe beleid daarna nog worden behandeld in de raadscommissie die erover gaat, en uiteindelijk worden aangenomen in de raad. In al deze stappen is het mogelijk om beleidsvoorstellen te wijzigen
  • De Cliëntenraad wil graag al bij de ambtelijke beleidsontwikkeling inspraak. Daarom is er regelmatig overleg tussen ambtenaren en de Cliëntenraad. Dit om al invloed uit te oefenen op de inhoud van nieuw beleid voordat de beleidsvoorstellen naar het college gaan
  • Zodra de beleidsvoorstellen op de agenda komen van de raadscommissie (in Hilversum meestal de commissie Zorg, Welzijn en Samenleving), krijgt de Cliëntenraad het verzoek een advies over het voorstel uit te brengen. Dat advies wordt dan toegevoegd aan de vergaderstukken. Die stukken zijn openbaar, en te vinden via de vergaderagenda van de raad.

Eigen overleggen

De Cliëntenraad overlegt 2 keer per maand. Het kan dan gaan over verschillende onderwerpen, zoals:

  • Het bespreken van plannen die van belang zijn voor Hilversummers met een laag inkomen
  • Het voorbereiden van adviezen 
  • Het delen van verhalen uit de praktijk over zaken waarmee Hilversummers met een laag inkomen mee te maken hebben

Omdat de Cliëntenraad uit ervaringsdeskundigen bestaat, zorgt de Cliëntenraad op deze manier voor belangrijke informatie voor het gemeentebestuur.

Wat doet de Cliëntenraad niet

De Clientenraad gaat niet in op slechte ervaringen of klachten van individuele inwoners. De Voor klachten kunt u terecht op de webpagina ‘Klacht over ambtenaar, afdeling of bestuurder’.

Wat doet de Clientenraad wel

De Cliëntenraad komt in actie  als er meerdere klachten zijn. Bijvoorbeeld als verschillende inwoners te lang moeten wachten op een beslissing van de gemeente. De Cliëntenraad probeert dan samen met het Sociaal Plein tot een oplossing te komen.

Wat kunt u doen

De Cliëntenraad wil graag van u horen wat uw ervaringen met de gemeente zijn, en dan vooral het Sociaal Plein. Dat kan op 2 manieren:

  • Bel de Cliëntenraad via (06) 43 58 18 52. Bij een voicemail spreekt u uw boodschap of terugbelverzoek in
  • E-mail naar Clientenraad@hilversum.nl