Herinrichten Trompenberg-Zuid

De riolering en wegen in Trompenberg-Zuid worden vervangen. Tijdens de weg vervanging wordt de verkeerssituatie opnieuw ingericht en verbeterd. Ook ontstaat hierdoor meer ruimte voor groen en bomen.

Wat moet u weten

  • Het belangrijkste doel is het vervangen van de riolering
  • Er is 1 bijeenkomst geweest waar met de bewoners is gesproken over hun wensen voor de herinrichting. Naar aanleiding van de bijeenkomst wordt het volgende aangepakt: 
    • Eénzijdig parkeren in de straat in parkeervakken
    • Toevoegen van groenvakken en bomen
    • In de Trompenbergerweg (tussen ’s-Gravelandseweg en Jacobus Pennweg) wisselen parkeren en groen aan de kant van de weg

Wat gaat er gebeuren

Riolering

  • In de Steijnlaan en de Trompenbergerweg, tussen Jacobus Pennweg en Krugerweg, wordt het gescheiden rioleringsstelstel vervangen
  • In de Bothalaan ligt een nieuw vuilwaterriool, hiernaast komt een nieuw hemelwaterriool
  • In de Trompenbergerweg tussen de Jacobus Pennweg en de ’s-Gravelandseweg is het riool al vervangen

Algemeen

  • In de Steijnlaan, de Bothalaan en de Trompenbergerweg worden de straten met asfalt versmald naar 4,5 meter
  • Op de Steijnlaan tussen de Bothalaan en de ’s- Gravelandseweg in de richting van de ’s Gravelandseweg wordt de bestaande éénrichtingsverkeer behouden
  • Het plantsoen aan de oostzijde van de rijweg bij de aansluiting op de Krugerweg wordt behouden zoals het nu is ingericht

Parkeren

  • In de Steijnlaan en de Bothalaan worden, aan de zijde waar in de huidige situatie mag worden geparkeerd op een rabatstrook, normale parkeerplaatsen gerealiseerd met een breedte van 2,1 meter  
  • In de Trompenbergerweg (tussen de ’s Gravelandseweg en de Steijnlaan) worden, aan de zijde waar in de huidige situatie een parkeerverbod geldt (zijde met de even huisnummers), parkeerplaatsen gerealiseerd. Aan de zijde waar nu mag worden geparkeerd wordt een berm aangelegd
  • Bij de kruising van de Trompenbergerweg met de Jacobus Pennweg worden aan de oostzijde van de rijweg een aantal parkeerplaatsen gerealiseerd met een breedte van 2,1 meter

Stoepen

  • In de Steijnlaan en de Bothalaan liggen aan beide zijden van de straat stoepen met een minimale breedte van 1,5 meter
  • In de Trompenbergerweg (tussen de ’s Gravelandseweg en de Steijnlaan) ligt alleen aan de oostzijde (zijde met de even huisnummers) een doorgaande stoep met een minimale breedte van 1,5 meter
  • De beschikbare ruimte in de Trompenbergerweg tussen de Jacobus Pennweg en de Krugerweg is klein. Langs de westzijde van de rijweg wordt een doorgaande stoep gerealiseerd met een breedte van 1,5 meter

Verlichting

  • Een groot aantal lichtmasten wordt verplaatst voor een verbeterde verlichting 

Drempels

  • De bestaande drempel en plateaus worden teruggebracht op de plek waar zij nu liggen
  • De drempel- en fietspadconstructie in de Steijnlaan, ter hoogte van huisnummer 10, wordt vervangen door een gewone verkeersdrempel

Groen

  • Een aantal bomen wordt verwijderd in verband met de slechte conditie
  • Er worden 11 nieuwe bomen aangeplant in de Steijnlaan en de Bothalaan
  • In de Steijnlaan en de Bothalaan wordt, aan de zijde waar in de huidige situatie een parkeerverbod geldt, een berm aangelegd

Aanpassingen voor definitief ontwerp

Steijnlaan (tussen ’s Gravelandseweg en Bothalaan)

  • Door het manoeuvreren van vrachtwagens bij de expeditie van het AKN-gebouw (tegenover huisnummers 8 en 10) wordt rondom de inritten van huisnummers 8 en 10 voldoende ruimte vrijgehouden om parkeren te voorkomen
  • De aansluiting van de Steijnlaan op de ’s-Gravelandseweg wordt zo vormgegeven dat in het beeld duidelijk wordt dat autoverkeer hier alleen de buurt verlaat in verband met het éénrichtingsverkeer op de Steijnlaan

Bothalaan

  • In het voorlopig ontwerp stonden een aantal bestaande bomen aan de westzijde van de Bothalaan niet juist geplaatst. Het ontwerp is aangepast op de goede locatie van de bomen. De stoep aan de westzijde van de rijweg kan daardoor over de hele lengte van de Bothalaan worden doorgetrokken
  • De bestaande boom aan de westzijde van de straat, bij de uitrit van huisnummer 1, heeft onvoldoende kwaliteit en levensverwachting. Deze boom wordt daarom verwijderd. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de uitrit van huisnummer 1 

Steijnlaan (tussen de Bothalaan en de Trompenbergerweg)

  • Door het manoeuvreren van vrachtwagens bij de expeditie van het MCO (tegenover huisnummer 13) wordt aan de voorzijde van het appartementengebouw met huisnummer 13 geen groenstrook aangebracht. De vrachtwagens kunnen zo de stoep gebruiken om voorzichtig te sturen
  • De lichtmast aan de voorzijde van het appartementengebouw met huisnummer 13 moet worden verplaatst naar de erfgrens in verband met aanrijdrisico door manoeuvrerende vrachtverkeer bij de inrit van de MCO
  • Bij de inrit van het AKN-gebouw aan de Steijnlaan, tegenover huisnummers 8 en 10, wordt de breedte van de markering van de inrit aan de rijweg vergroot. Hierdoor ontstaat voldoende vrije ruimte voor manoeuvrerend vrachtverkeer ten behoeve van het AKN-gebouw
  • Bestaande particuliere inritten worden vrijgehouden van parkeerplaatsen voor de bereikbaarheid
  • De binnenbocht in de y-splitsing Steijnlaan-Bothalaan krijgt een kleinere bochtstraal (5,0 meter). Hierdoor ontstaat hier meer ruimte voor groen 

Trompenbergerweg (tussen ’s Gravelandseweg en Steijnlaan)

  • Het straatprofiel van de Trompenbergerweg tussen de ’s-Gravelandseweg en de Steijnlaan wordt gespiegeld ten opzichte van het voorlopig ontwerp. De groene berm komt hiermee tussen de rijweg en de perceelgrens aan de westzijde van de straat (zijde met oneven huisnummers) te liggen. De parkeerplaatsen liggen aan de oostzijde van de straat (zijde met even huisnummers)
  • Door het spiegelen van het profiel van de Trompenbergerweg tussen de ’s-Gravelandseweg en Steijnlaan wordt aan de oostzijde van de straat een goed doorgaand trottoir gerealiseerd in combinatie met parkeerplaatsen. Aan deze zijde van de straat liggen de meeste huisadressen
  • In de huidige situatie zijn er volgens de parkeertelling 9 parkeerplaatsen aan de westzijde van de straat. Aan de oostzijde geldt in de huidige situatie een parkeerverbod
  • In het nieuwe voorstel wordt aan de oostzijde van de straat ruimte gecreëerd voor 11 volwaardige parkeerplaatsen. Dit betekent dat er in de nieuwe situatie 2 parkeerplaatsen meer worden gerealiseerd ten opzichte van de bestaande situatie
  • De privéparkeerplaatsen en particuliere inritten worden duidelijk gemarkeerd langs de rijbaan en zijn duidelijk onderscheiden van de parkeervakken
  • De aansluiting van de Trompenbergerweg op de Steijnlaan wordt iets verplaatst in oostelijke richting. De doorgaande route via de Trompenbergerweg en de Jacobus Pennweg wordt hiermee sterker onderbroken, waardoor zowel autoverkeer als fietsers worden afgeremd