Herinrichten Trompenberg oost

De wegen in Trompenberg-Oost worden vervangen. Tijdens de vervanging van de wegen wordt de verkeerssituatie opnieuw ingericht. Hiermee wordt de verkeersveiligheid in de buurt verbeterd. Zodra bekend is wanneer de werkzaamheden starten vindt u de planning op deze pagina.

Wat moet u weten

  • Het belangrijkste doel voor de nieuwe inrichting van de verkeerssituatie is het verbeteren van de veiligheid voor fietsers. Wegen worden versmald tot 5 meter of we handhaven de huidige breedte met uitzondering van de Trompenbergweg ten hoogte van huisnummer 55
  • In de buurt zijn diverse bijeenkomsten geweest. Tijdens deze bijeenkomsten is met bewoners gesproken over hun wensen voor de herinrichting. Naar aanleiding van de bijeenkomsten wordt het volgende aangepakt:
    • Hoekiger maken kruisingen  
    • Onderzoeken van mogelijkheid fietspad van rood asfalt

Wat gaat er wel of niet gebeuren

Fietspad Trompenbergerweg tussen Krugerweg en Trompenbergweg huisnummer 41:

  • Hier komt een fietspad waar bestemmingsverkeer mag rijden. Het wordt geen fietsstraat
  • Het fietspad wordt niet afgesloten met een paal of ander obstakel omdat dit voor onveilige situaties kan zorgen. Bijvoorbeeld dat bestemmingsverkeer achteruit probeert te rijden
  • De splitsing Trompenbergerweg en Jacobus Pennweg is hoekiger gemaakt. De splitsing zorgt ervoor dat auto’s voornamelijk over de Jacobus Pennweg richting de watertoren worden gestuurd en de fietsers de Trompenbergerweg nemen richting de Krugerweg
  • Het fietspad komt in de kleur rood. Hetzelfde rood als wat op de Schuttersweg is aangebracht

Kruising Jacobus Pennweg en Ceintuurbaan

  • Het kruispunt wordt versmald met zo haaks mogelijke bochten
  • Het kruispunt wordt een gelijkwaardig kruispunt waarbij rechts voorrang heeft
  • Wordt er na de aanpassing van het kruispunt toch nog te hard gereden, dan worden aanvullende maatregelen genomen

Kruispunt Trompenbergerweg en Van Hengellaan

  • Waar de keien lagen komt de nieuwe zijkant van de weg te liggen
  • De weg bij de kruising  wordt versmald en hoekiger gemaakt

Kruising Trompenbergerweg ter hoogte van huisnummer 51 en 57

  • Het is niet mogelijk de weg tussen de Bussummergrintweg en Trompenbergerweg nummer 51 en 57 eenrichtingsverkeer te maken. Dit komt omdat het beleid van de gemeente geen extra een richtingswegen toe te voegen
  • Er wordt geen voorrangbord geplaatst voor in- en uitrijdend verkeer. Als bij de evaluatie blijkt dat er nog problemen zijn, kunnen er in overeenstemming met onze verkeerskundige en de bewoners,  aanvullende maatregelen worden toegepast
  • De bocht is haakser en het verloop van de weg is aangepast, zodat auto’s rustig de bocht nemen en ook genoeg ruimte hebben om elkaar te passeren 

Kruising Bussummergrintweg en Trompenbergerweg

  • De auto’s die vanaf de Bussummergrintweg de Trompenbergerweg op rijden moeten altijd langs dezelfde kant van de boom rijden. Dit wordt duidelijk door een hoekigere bocht en verhoging aan de kant van de boom met keien. In het definitieve ontwerp is de rotonde breder gemaakt voor verkeer ten opzichte van het ontwerp gepresenteerd op de 2de bewonersavond
  • Vrachtverkeer kan over de verhoging rijden
  • De aanpassing heeft geen negatieve invloed op het fietsverkeer
  • Het nieuwe versmalde stuk wordt niet helemaal groen, omdat het anders voor het vrachtverkeer niet meer mogelijk is om de bocht te maken

Straat Trompenbergerweg huisnummer 57 en Bussummergrintweg

  • De weg is verbreed van 4 naar 4,4 meter
  • De zuidkant heeft een wandelpad in de berm

Straat Trompenbergerweg tussen huisnummer 57 en 63

  • Aan de oostzijde komt een groene berm en is parkeren op de rijbaan toegestaan
  • Aan de westzijde komt een herkenbaar trottoir en het is verboden aan deze kant te parkeren

Bomen

Er kunnen geen extra bomen worden aangebracht langs de Trompenbergerweg. De kabels en leidingen die in de grond liggen zorgen ervoor dat dit niet mogelijk is.

Parkeren

Op de Jacobus Pennweg komen, bij de aansluiting op de Krugerweg, 5 extra parkeerplaatsen. Het is niet toegestaan om op de weg te parkeren in verband met verkeershinder.

Het is verboden om in de berm te parkeren. Dit is geregeld in artikel 5.1.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening. Parkeren mag alleen op de weg (met alle wielen op de verharding). 

Aan het noordelijke deel van de Trompenbergerweg komt een parkeerverbod. De rand van de weg wordt verhoogd aangelegd, zodat het verschil tussen de loopstrook en de rijbaan beter herkenbaar is. Aan de andere zijde van de weg mag op de rijbaan worden geparkeerd.

Het huidige parkeerverbod blijft bestaan.

Omleiding

Er geldt voor de eerste fase een omleiding vanaf de Krugerweg. Deze loopt over de Ceintuurbaan over de van Hengellaan en een deel van de Witte Kruislaan. De omleiding is in één richting.