De gemeente gaat de riolering vervangen en de Elzenlaan opnieuw inrichten.
Uitgangspunten vervanging riolering
- Er ligt en blijft een gescheiden rioolstelsel. Al het water uit de huizen gaat naar het vuilwaterriool. Al het regenwater dat op straat valt, stroomt via de kolken aan de zijkant van de weg naar het hemelwaterriool
- De hoofdriolering komt zoveel mogelijk in het midden van de rijbaan
- De huisaansluitingen van het riool worden vervangen tot het ontstoppingsputje (circa 0,5 meter op eigen terrein). Indien nodig wordt door de gemeente een nieuw kunststof ontstoppingsputje geplaatst. De overige riolering op eigen terrein is de verantwoordelijkheid van de bewoner
Uitgangspunten voor de inrichting boven de grond
- Vervangen het asfalt op de rijbaan door klinkers
- Hergebruik van de betontegels op de stoep
- Beperken van oppervlakte verharding
- Straatverlichting behouden (zoveel mogelijk) op de huidige plek
- Een plek voor de minicontainers indien gewenst
- Kabel- en leidingsgoten blijven onveranderd
Uitgangspunten voor bomen en groen
- We vervangen de bomen in de straat
- Bomen zijn aan het einde van hun levensloop
- Aantal bomen blijft ongeveer gelijk
- De nieuwe soorten bomen zijn gevarieerd en inheems
- Versterken ecologische structuren in de buurt en biodivers
Uitgangspunten verkeer en parkeren
- Blijft 30 km gebied
- Rijrichtingen blijven hetzelfde
- In het nieuwe ontwerp komen duidelijke parkeervakken
Proces
- De eerste bewonersavond heeft plaats gevonden op 10-12-2024. Toen zijn de uitgangspunten vanuit de gemeente gepresenteerd en hebben bewoners aandachtspunten aangedragen voor het voorlopig ontwerp.
- Na deze bijeenkomst wordt het voorlopig ontwerp gemaakt. Tijdens een tweede bewonersavond zal het voorlopige ontwerp worden gepresenteerd. Dit is de laatste kans om opmerkingen door te geven. Grote nieuwe onderwerpen kunnen dan niet meer worden ingebracht. De tweede bewonersavond wordt naar verwachting in februari 2025 ingepland (we houden rekening met de voorjaarsvakantie).
- Na de tweede bewonersavond wordt het definitieve ontwerp gemaakt en via de website van de gemeente Hilversum gecommuniceerd. Vervolgens maakt de gemeente een technisch ontwerp en een werkbeschrijving om een aannemer te selecteren via een aanbesteding. Zodra de aannemer is gekozen, wordt een planning gemaakt. U ontvangt ongeveer twee weken voor de start van de werkzaamheden een brief met uitleg. Ook komen er gele borden in uw straat te staan met aankondigingen en omleidingen. De verwachting is dat de werkzaamheden in de tweede helft van 2025 zullen starten.