Wat gaan we doen
De gemeente gaat de riolering vervangen en de Berlagelaan opnieuw inrichten.
Vervangen riolering
- Er komt een gescheiden rioolstelsel. Al het water uit de huizen gaat naar het vuilwaterriool. Al het regenwater dat op straat valt, stroomt via de putten aan de zijkant van de weg naar het hemelwaterriool
- De hoofdriolering komt in het midden van de rijbaan
- Er moet een ondergrondse locatie komen om water vanuit de Berlagevijver op te vangen en in de grond te infiltreren
- Waar nodig worden de huisaansluitingen van het riool vervangen tot het ontstoppingsputje (0,5 meter op eigen terrein, alleen met toestemming). De riolering op eigen terrein is de verantwoordelijkheid van de bewoner
Herinrichting
- Alle huisaansluitingen worden vervangen (tot 0,5 meter achter de erfgrens)
- Woonstraten krijgen voldoende brede en toegankelijke stoepen
- Beperken van de verharding
- De straat wordt opnieuw ingericht, van erfgrens tot erfgrens
- De rijrichtingen blijven hetzelfde
- Het blijft een 30 km zone
- De nieuwe inrichting moet beheerbaar zijn
- Inpassen van ondergrondse containers en trafohuisjes. Trafohuisjes zijn elektriciteitshuisjes
Verkeer
- Huidige verkeersstructuur blijft hetzelfde
- Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk
- Parkeren in parkeerhavens zodat duidelijk is waar wel en niet geparkeerd mag worden
- De kruising Berlagelaan – Jacob van Kampenlaan veiliger inrichten
Groen
- Huidige bomen staan op kabels en leidingen en kunnen bij ziekte / sterfte niet op dezelfde plek terugkomen
- Ter voorbereiding op de toekomst komen er bomen in de middenberm
- De groeiplaats voor bomen worden aangelegd volgens de regels van het Instituut voor Bomen
- Nieuwe bomen zijn inheems en van dezelfde soort binnen een straat of wijk
- Zorgen voor een gezond boombestand
Ontwerp
- Verkeer remmende maatregelen blijven en mogelijk uitgebreid
- Zorgen voor een goede bereikbaarheid van de inritten
- Het asfalt wordt vervangen door klinkers
Proces
- De eerste bewonersavond heeft plaats gevonden op 11-11-2024 hierin zijn de uitgangspunten gepresenteerd en hebben bewoners aandachtspunten aangedragen voor het voorlopig ontwerp
- De tweede bewonersavond volgt nog, hiervoor krijgt u een uitnodiging zodra de gemeente een ontwerp af heeft. Deze zal met u worden gedeeld op de avond zelf en niet daarvoor
Na deze bijeenkomst wordt het definitieve ontwerp gemaakt en via de website van de gemeente Hilversum gecommuniceerd. Vervolgens maakt de gemeente een technisch ontwerp en een werkbeschrijving om een aannemer te selecteren via een aanbesteding. Zodra de aannemer is gekozen, wordt een planning gemaakt. U ontvangt ongeveer twee weken voor de start van de werkzaamheden een brief met uitleg. Ook komen er gele borden in uw straat te staan met aankondigingen en omleidingen.
Contact
Voor vragen over de werkzaamheden belt u met 14 035.