Identiteitsbewijs kwijt, gestolen of beschadigd

U hoeft geen aangifte te doen bij de politie als uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is. Geef de vermissing online door met uw DigiD. Vindt u later het vermiste document terug, dan is het niet meer geldig en levert u het in bij de gemeente.
  • De gemeente kan alleen een verklaring van diefstal of vermissing geven voor Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten
  • De gemeente onderzoekt uw melding
  • Een nieuw paspoort kan worden geweigerd. Bijvoorbeeld als u te vaak een nieuwe aanvraagt, slordig met uw paspoort omgaat of als er sprake is van fraude

Verlies in het buitenland

  • Als uw identiteitsbewijs in het buitenland is zoekgeraakt, doet u daar aangifte bij het politiebureau
  • Na thuiskomst maakt u een afspraak bij het Stadskantoor
  • U neemt het buitenlandse bewijs van aangifte mee

Beschadigd

  • Bij te veel schade is een identiteitsbewijs niet meer geldig. Meld een grote beschadiging daarom bij de gemeente. U maakt daarvoor een afspraak
  • U vraagt daarna een nieuw identiteitsbewijs aan

Identiteitsbewijs gevonden

  • U heeft bij de gemeente doorgegeven dat uw identiteitsbewijs kwijt is, maar u vindt het daarna terug. Het identiteitsbewijs is niet meer geldig. Het teruggevonden identiteitsbewijs moet u inleveren bij de gemeente. U maakt daarvoor een afspraak
  • Als u een identiteitsbewijs van een ander vindt, kunt u deze inleveren bij de gemeente. Niet bij de politie

Pas op voor fraude

  • Als u slachtoffer bent van identiteitsfraude kunt u zich melden bij de Rijksoverheid
  • U laat uw identiteitsbewijs dan niet als vermist of gestolen registreren. De gemeente geeft de fraude door aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. De gemeente zorgt ervoor dat uw identiteitsbewijs niet meer geldig is. U vraagt een nieuwe aan

Het melden van diefstal of vermissing is gratis.