Mogelijk aanpassing project overwegveiligheid Soestdijkerstraatweg

27 augustus 2025
Het project om de overwegveiligheid op de Soestdijkerstraatweg te verbeteren is onderdeel van het landelijke verbeterprogramma overwegen (LVO). Eind juli informeerde ProRail de gemeente over nieuwe inzichten die vermoedelijk zullen leiden tot een aanpassing van de scope van dit LVO project. De aanpassing van het LVO project wordt in samenhang met het raadsvoorstel Verkenning OV Knoop uitgewerkt dat geagendeerd staat voor de gemeenteraad op 17 september 2025.

Veiligheid verbeteren

ProRail en de gemeente hebben al jaren de ambitie om de veiligheid van de spoorwegovergang Soestdijkerstraatweg te verbeteren. Deze ambitie komt voort uit de ligging van de perrons, het grote aantal verkeersbewegingen over de overweg en de smalle voet- en fietspaden. In 2023 is een voorkeursalternatief vastgesteld om de veiligheid te verbeteren.

Veel hogere kosten voor overwegbevloering 

Uitgangspunt van het huidige plan was het verbreden van de voet- en fietspaden door de bestaande overwegbevloering breder te maken. Inmiddels heeft ProRail dit ontwerptechnisch verder uitgewerkt en blijkt de bredere bevloering veel hogere kosten met zich mee te brengen dan eerder geraamd. 

De verbreding van de overweg komt in de meest recente raming uit op € 4,4 miljoen waarvan, volgens de eerdere afspraken, 50% (€ 2,2 mln) voor rekening van de gemeente zou komen. Dit bedrag ligt ruim boven het gereserveerde bruto investeringsbedrag van € 1,25 miljoen dat de gemeente hiervoor in het meerjarig investeringsprogramma had opgenomen.

Kosten-/batenafweging

ProRail heeft aangegeven dat met de nieuwste kostenraming, de kosten en de baten van het voorkeursalternatief niet langer met elkaar in evenwicht zijn. Met de kennis van nu zijn er financieel gunstigere alternatieven denkbaar. Daarom wil ProRail aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voorstellen om de scope van het onderzoek aan te passen. Uitgangspunt daarbij is dat de gemeente en ProRail alternatieven voor de spoorwegovergang onderzoeken waarbij geen kostbare bredere overwegbevloering nodig is. 

Relatie met raadsvoorstel Verkenning OV Knoop

Dit onderzoek naar alternatieven sluit aan bij het raadsvoorstel Verkenning OV Knoop dat geagendeerd staat voor de gemeenteraad van september, waarbij het gaat om twee voorgestelde besluiten.

Het eerste voorstel is om een traverse óf langzaamverkeerstunneltje aan de zuidzijde van het perron tussen Arenapark en Laapersveld uit te werken. Het aantal voetgangers en fietsers over de overweg zou met deze maatregel substantieel afnemen en zo bijdragen aan een veiliger overweg. 

Het tweede voorstel is om afspraken te maken met de spoorse partijen, het ministerie van IenW, en de provincie Noord-Holland over het onderzoeken van een lange termijn oplossing: een ongelijkvloerse kruising in plaats van de overweg. Daarbij worden eerst de benodigde verkeersingrepen in het omliggende gebied onderzocht. Dit verkeersonderzoek is ook van belang voor mogelijke LVO alternatieven voor de kortere termijn, waarbij de overweg nog blijft bestaan en binnen de huidige breedte een veiligere verkeersinrichting krijgt. 

De gemeenteraad wordt op 27 augustus 2025 verder geïnformeerd over de vervolgstappen tijdens een Beeldvormende sessie.