Het programma ‘Heel Hilversum Mediawijs’ is een unieke samenwerking tussen de gemeente en Beeld & Geluid. Hiermee is Hilversum de eerste stad in Nederland waar alle brugklassen het komende jaar getraind worden in mediawijsheid. Het programma, ontwikkeld in het kader van de viering van 600 jaar Hilversum, werd donderdag geopend door zes brugklassen van het Hilfertsheem College uit Hilversum.
Wethouder Gerben van Voorden (Onderwijs): “Het is zo belangrijk om jongeren te leren hoe desinformatie tot stand komt en hoe je via sociale media beïnvloed kan worden. We weten allemaal dat nepnieuws bestaat, maar het direct herkennen is vaak moeilijker dan je denkt. Een antenne hiervoor ontwikkelen is cruciaal voor onze samenleving. Mediawijze leerlingen zijn minder gevoelig voor polariserende eenzijdige berichten. En juist bij Beeld & Geluid hebben ze alle expertise om dit voor elkaar te krijgen.”
Helen Meijer, hoofd educatie Beeld & Geluid: “Dankzij de inzet van gemeente Hilversum worden alle Hilversumse brugklassers vanaf nu een stuk mediawijzer. De jongeren leren bij Beeld & Geluid onder andere hoe nieuws gemaakt wordt door journalisten en hoe dit verschilt van het nieuws dat influencers brengen. Daardoor nemen zij beter geïnformeerd deel aan online en offline gesprekken en begrijpen zij de waarde van media voor de democratie. Samen streven wij ernaar om Hilversum te laten uitgroeien tot de meest mediawijze gemeente van Nederland.”
Mediawijze docenten en leerlingen
Hilversum wordt gezien als dé mediastad van Nederland, dus is dit de eerste stad waar alle brugklassers deze mediaworkshops kunnen volgen. Samen met scholen heeft Beeld & Geluid per school een passend programma ontwikkeld. Ze volgen een workshop over desinformatie, influencing of filterbubbels waarin ze de mechanismen achter online media leren herkennen die hen beïnvloeden, zogenaamde ‘prebunking’. Als mensen opzettelijk een klein beetje nepnieuws krijgen voorgeschoteld, voorzien van een factcheck, zullen ze, tegen de tijd dat ze gelijksoortig nepnieuws elders tegenkomen, eerder snappen dat het niet klopt. Deze methode is ontwikkeld door Cambridge University en blijkt beter te werken dan het zogenaamde debunking: voorbeelden geven van nepnieuws.
Daarnaast brengen de leerlingen een bezoek aan het interactieve Mediamuseum, waar ze de invloed van media op hen ontdekken, en andersom. Ook docenten krijgen de kans om zich bij te laten scholen en leren hoe ze het audiovisueel archief van Beeld & Geluid inzetten om hun lessen te verrijken en aan te sluiten op de belevingswereld van hun leerlingen.
Dankzij de steun van de gemeente kan Beeld & Geluid het aanbod optimaal laten aansluiten op het onderwijs in Hilversum om thema's als polarisatie, persvrijheid en online veiligheid te bespreken. Zo wordt actief (digitaal) burgerschap aangemoedigd en leren jongeren reflecteren op de wisselwerking tussen mens, media en maatschappij.