In een tijd van snelle technologische en maatschappelijke verandering kiest Hilversum nadrukkelijk voor samenwerking, creativiteit en technologische vernieuwing.
“Hilversum ademt media, en dat willen we zo houden,” zegt Floris Voorink, wethouder Economie en Media van Hilversum. “Met The Media Ahead bouwen we voort op waar we sterk in zijn: het vertellen van verhalen. Tegelijkertijd slaan we een brug tussen onze bijzondere mediageschiedenis en de toekomst. We zijn trots dat iedereen – van ervaren omroepmaker tot jonge YouTuber – in Hilversum samenkomt om te leren, te maken en te vernieuwen.”
Jaarrond programma
Na jaren van Dutch Media Week kiest Hilversum nu voor een jaarronde aanpak. The Media Ahead bundelt bestaande én nieuwe activiteiten in één herkenbaar jaarrond programma en markeert een belangrijke koerswijziging: van eenmalige evenementen naar meer structurele zichtbaarheid en betrokkenheid in de stad.
“We laten het format van één geconcentreerd media-evenement los,” zegt Evelien van der Kruit, directeur van Stichting Hilversum Marketing. “Met The Media Ahead bouwen we aan een programma dat meebeweegt met de tijd, waarin jong talent, bedrijven en publiek elkaar het hele jaar door kunnen ontmoeten en inspireren. Zo blijft Hilversum het hele jaar door zichtbaar en relevant in een veranderend medialandschap.”
Van mediageschiedenis naar mediatoekomst
Als bakermat van radio en televisie heeft Hilversum een rijk media-erfgoed. Maar het medialandschap verandert snel. AI, immersive storytelling, gamification en digitale cultuur zijn bepalend voor hoe we vandaag media maken én beleven. Hilversum ontwikkelt zich van traditionele Mediastad tot een dynamisch centrum voor creativiteit, technologie en samenwerking.
Een gezamenlijk initiatief van Hilversumse organisaties, onderwijs en gemeente
The Media Ahead is een initiatief van Stichting Hilversum Marketing, Media Campus NL, Beeld & Geluid en MBO en HBO onderwijs. Het in Hilversum gevestigde mediabedrijf .Monks is betrokken bij het ontwikkelen van de visie. Het programma krijgt vorm in nauwe samenwerking met, en met cofinanciering door, de gemeente.
Vivian Opsteegh, directeur Media Campus NL: “De mediamakers van morgen én vandaag hebben ruimte nodig om te leren, proberen en groeien. Bij Media Campus NL geloven we in samenwerking over grenzen heen – tussen bedrijven, opleidingen en professionals. The Media Ahead biedt die ruimte, met volop aandacht voor technologische vernieuwing, en versterkt Hilversum als dé plek waar media tot leven komen.”
Enkele highlights uit 2025
- Media Ahead Community: in een combinatie van een online platform en offline activiteiten ontmoeten jonge makers elkaar voor meet-ups, workshops en challenges
- Pizza Talks & Three Takeaways Podcast: maandelijkse kennisdeling en gesprekken tussen studenten en mediaprofessionals over actuele thema’s in media en technologie
- XR Creators Connect & Reshape the Future: een reeks evenementen rondom immersive storytelling, XR-technologie en onderwijsinnovatie
- Dag van de Mediastages: matchmaking-evenement tussen mediastudenten en stagebedrijven
- Urban Gallery: zichtbaar maken van het werk van lokaal talent op prominente locaties in de stad
- Xperience Day (29 juni): grootschalig publieksfestival op het Media Park. Bezoekers krijgen unieke toegang tot televisiestudio’s, interactieve presentaties, liveoptredens en een gaming-zone.
Dit jaar worden voor het eerst elementen uit The Media Ahead geïntegreerd in Xperience day, waarmee de ambities van Hilversum als toekomstgerichte mediastad tastbaar worden voor een breed publiek.
“Met Xperience Day openen we het Media Park voor het grote publiek,” zegt Elke Smelt, hoofd publiek bij Beeld & Geluid. “Naast het traditionele kijkje achter de schermen van bekende TV studio's zijn er spetterende live optredens en workshops, en is er een unieke game zone in Beeld & Geluid. Als start van The Media Ahead laat deze dag zien hoe we media toegankelijk en inspirerend maken voor een breed publiek.”
Ook opent eind 2025 het nieuwe collectiegebouw van Beeld & Geluid, waar Hilversum’s rijke media-erfgoed een eigentijdse plek krijgt.
Investeren in een sterke en onafhankelijke mediasector
Met het initiatief The Media Ahead kiest Hilversum voor de toekomst, met een sterke basis in media en technologie, en ruimte voor vernieuwing, ontmoeting en talent. Het is een uitnodiging aan makers, publiek en partners om samen te bouwen aan de Mediastad van morgen.
Hilversum investeert hiermee niet alleen in creativiteit en technologie, maar ook in het maatschappelijk belang van een sterke en onafhankelijke mediasector. In een tijd waarin betrouwbare informatie en pluriforme journalistiek onder druk staan, blijft de stad haar rol als mediacentrum serieus nemen.
Tegelijk is de mediasector een belangrijke economische pijler voor de regio – goed voor duizenden banen en directe impact op welzijn en welvaart. Met The Media Ahead zet Hilversum daarom ook in op ruimtelijke ontwikkeling, zoals het Media Park als innovatieve campus, en samenwerking met partners in onderwijs, bedrijfsleven en overheid.
De investering in The Media Ahead is een belangrijke stap, maar geen eindpunt. Voor blijvende impact is er ook een meerjarige aanpak voorzien met investeringen, samenwerking en beleidskeuzes. Zo bouwt Hilversum aan de Mediastad van morgen.
(foto bij dit bericht: Jorrit Lousberg)