Met dit voorstel neemt de gemeente afscheid van een eerder bedachte veel grotere onderdoorgang (van 50 meter breed) nabij station Sportpark. Die variant staat het Stedenbouwkundig Plan Sportpark uit 2023. De gemeenteraad gaf twee jaar geleden opdracht aan het college om deze variant nader te onderzoeken, maar deze blijkt om verschillende redenen praktisch niet uitvoerbaar.
Betere bereikbaarheid en veiliger
De beoogde vereenvoudigde interwijkverbinding (traverse of fiets- en voetgangerstunnel) tussen het Sportpark (Arenapark) en het Laapersveld verbindt beide wijken en vergroot de bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers en stimuleert mobiliteit. Het is een stuk veiliger als er minder treinreizigers over de overweg bij de Soestdijkerstraatweg lopen. Er ontstaat een kortere verbinding tussen het hart van het Sportpark (Arenapark) en het huidige station. Het sportcomplex wordt met een veilige route bereikbaar voor leerlingen van het Laapersveld. Een dergelijke wijkverbinding zou binnen relatief korte tijd (5 tot 10 jaar) gerealiseerd kunnen worden.