Opkoopbescherming

In gemeente Hilversum geldt opkoopbescherming in de wijken Centrum, Zuid en Oost. Dit betekent dat iemand die een woning koopt, deze niet zomaar mag verhuren. De regels zijn gemaakt om starters en mensen met een middeninkomen meer kans te geven op een koopwoning.

Wat moet u weten

Opkoopbescherming duurt 4 jaar vanaf het moment dat de koopakte is ingeschreven in het Kadaster. Tijdens deze 4 jaar heeft u een vergunning nodig om de woning te mogen verhuren. Na 4 jaar mag u de woning zonder vergunning verhuren. Daarbij moet u ook voldoen aan andere wetten en regels die gelden voor uw adres. 

Voorwaarden opkoopbescherming

  • U heeft de woning gekocht op of na 14 augustus 2025
  • De woning ligt in de wijken Centrum, Zuid of Oost, zie kaart:

  • Met een WOZ-waarde lager dan NHG-garantie (prijspeil 2025: € 450.000)
  • U heeft de woning gekocht op het moment dat deze niet verhuurd was. Of op het moment dat deze minder dan 6 maanden verhuurd was

Verhuurvergunning opkoopbescherming

U krijgt alleen een vergunning in de volgende situaties:

  • U verhuurt de woning met een tijdelijke huurovereenkomst (maximaal 12 maanden). U heeft eerst zelf minstens 12 maanden in de woning gewoond
  • U verhuurt een woning die u alleen kunt bereiken via winkel-, kantoor- of bedrijfsruimte
  • U verhuurt de woning aan familie in de 1e of 2e graad

De gemeente beoordeelt of uw situatie aan de voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Huisvestingsverordening Gooi- en Vechtstreek Hilversum.

Wat moet u doen

Andere regels waar u rekening mee moet houden

  • Naast de regels voor opkoopbescherming moet u ook voldoen aan andere wetten en regels die gelden voor uit adres. U vindt deze regels in het Omgevingsloket
  • Als verhuurder dient u zich te houden aan de Wet goed verhuurderschap en aan de Wet betaalbare huur. In deze wetten is vastgelegd wat u als verhuurder wel en niet mag doen
  • Als u uw woning tijdelijk wil verhuren, dan gelden speciale regels

Aanvragen verhuurvergunning opkoopbescherming

Als u een vergunning wilt aanvragen, vul dan ons contactformulier in. Onder ‘Stadskantoor’ kunt u kiezen tussen een aanvraag via DigiD of via eHerkenning. Geef op het formulier aan dat het om een vergunning gaat. Laat u e-mail adres en telefoonnummer achter. Een medewerker van de gemeente neemt dan binnen 5 werkdagen contact met u op.

Contact

Voor vragen of opmerkingen kunt u ook het contactformulier gebruiken. U kunt ook bellen met 14 035