Balie donderdagmiddag 21 november dicht

Op donderdag 21 november is de balie vanaf 14.00 uur gesloten. de receptie is open tot 17.00 uur. Vrijdag 22 november vanaf 8.30 uur staan wij graag weer voor u klaar.

Uitbreiding betaald parkeren

Sinds 1 juli 2024 breiden we het betaald parkeergebied in stappen uit. Er komt betaald parkeren in alle gebieden tot en met de buitenring. Dit doen we in 5 stappen. Eerst in Oost, dan Zuid en Sportpark, Oude Haven, Raadhuis en tot slot in juli 2025 Noord.

Algemeen

Waarom het parkeergebied wordt uitgebreid

De gemeente wil dat Hilversum bereikbaar blijft. Met meer ruimte voor andere weggebruikers en meer leefruimte voor bewoners. Daarom voeren we betaald parkeren in tot en met de buitenring van Hilversum. Zo wordt het makkelijker om in de buurt van uw woning of bedrijf te parkeren en er ontstaat meer ruimte op straat voor andere weggebruikers en groen, bewegen, ontmoeten en spelen.    

In de afgelopen jaren is de drukte en overlast in de straten waar nog gratis geparkeerd kan worden toegenomen. De gemeente kreeg steeds meer verzoeken van bewoners voor invoering betaald parkeren in deze woonwijken. Daarom heeft de gemeenteraad in het 'Coalitieakkoord Hilversum 2022-2026' besloten om in 1 keer in het hele gebied tot en met de buitenring betaald parkeren in te voeren. Deze maatregel is in juli 2023 door de gemeenteraad vastgesteld in het nieuwe parkeerbeleid. Dit parkeerbeleid is onderdeel van het 'Uitvoeringsprogramma Mobiliteit'. 

Waarom de gemeente niet voor meer parkeerplaatsen zorgt

De openbare ruimte is beperkt. Daarom moeten we keuzes maken over het ruimtegebruik en de inrichting. Naast bereikbaarheid is het ook belangrijk dat er bijvoorbeeld voldoende groenvoorzieningen en extra woningen zijn. Het aanleggen van meer parkeerplaatsen kan tijdelijk voor een lagere parkeerdruk zorgen, maar trekt ook ‘nieuwe’ parkeerders aan die eerder met de fiets of het openbaar vervoer kwamen.

Wat u moet weten

  • Betaald parkeren in Hilversum betekent dat er van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 uur en 0.00 uur alleen geparkeerd kan worden tegen betaling of met een parkeervergunning in een betaald parkeergebied
  • De parkeervergunning is geldig in het parkeergebied waarvoor deze is uitgegeven, zie hiervoor de vergunningenkaart op de website van ParkeerService
  • U mag met uw parkeervergunning niet overal parkeren waar betaald parkeren is ingevoerd
  • Als u wilt parkeren in een betaald parkeergebied waar uw parkeervergunning niet geldig is, dan betaalt u bij de parkeerautomaat of via een parkeerapp op uw mobiele telefoon
  • Er zijn verschillende soorten parkeervergunningen voor onder andere bewoners, ondernemers, mantelzorgers en hulpverleners
  • Betaald parkeren betekent niet dat u verzekerd bent van een parkeerplaats voor de deur. We weten we dat de parkeerdruk na invoering van betaald parkeren daalt en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen toeneemt

Voorwaarden parkeervergunningen

Er zitten voorwaarden aan de uitgifte van een parkeervergunning. Met de voorwaarden willen we de beschikbare openbare ruimte zo eerlijk mogelijk verdelen. Zo willen we bijvoorbeeld het gebruik van parkeerplaatsen op eigen terrein  stimuleren. Door te sturen op het gebruik van parkeerplaatsen, krijgen we meer grip op de parkeerdruk en moedigen we duurzame mobiliteitskeuzes aan. Dat draagt weer bij aan een betere leefomgeving. 

  • Heeft u 1 of meerdere auto’s en kunt u deze niet op eigen terrein parkeren? Dan komt u, afhankelijk van hoe de parkeeroplossing is vastgelegd in de omgevingsvergunning van uw woning, in aanmerking voor een parkeervergunning
  • Wanneer u over een eigen parkeerplaats (bijvoorbeeld oprit, garage met uitzondering van appartementen zonder het recht op een parkeervergunning), wordt deze in mindering gebracht op het aantal parkeervergunningen dat kan worden verstrekt
  • Als u niet in aanmerking komt voor een vergunning, dan betaalt u het normale parkeertarief via een parkeerautomaat of parkeerapp op uw mobiele telefoon  

Aanvragen parkeervergunning

  • U vraagt een parkeervergunning aan via de website van Parkeerservice. Op de website van Parkeerservice vindt u de verschillende soorten parkeervergunningen en meer informatie over de vergunningen. 
  • Als het niet lukt om digitaal een parkeervergunning aan te vragen, bel dan ParkeerService via (033) 247 3000 

Bezoekersregeling  

  • Bezoek van bewoners kan met korting parkeren via een bezoekersregeling
  • Alle bewoners kunnen deze regeling aanvragen
  • Als bewoner kunt u een kenteken invoeren en op die manier betalen
  • Per kwartaal kunnen bewoners maximaal 120 uur bezoek aanmelden via de digitale bezoekersregeling
  • De bezoekersregeling zelf is gratis aan te vragen door bewoners. Er hoeft alleen voor het gebruik van de bezoekersregeling te worden betaald
  • U krijgt 50% korting ten opzichte van het normale tarief. Er is ook een voordelig maximum dagtarief van € 3,50
  • Meer informatie over de werking van de bezoekersregeling vindt u op de website van ParkeerService  

Invoering wijk per wijk

Uit ervaring weten we dat het straat voor straat invoeren van betaald parkeren vaak voor parkeeroverlast in een andere straat zorgde. Daarom voeren we nu het betaald parkeren wijk voor wijk in. Zo wordt de parkeeroverlast minder groot in andere straten.

Bewonersbrief

Ongeveer 2 maanden voor de invoering van betaald parkeren, ontvangen alle bewoners in de betreffende wijk een brief met meer informatie over de invoering van betaald parkeren. Daarin staat bijvoorbeeld welke parkeervergunningen er zijn en hoe u deze kan aanvragen

Planning 

Het uitbreiden van het betaald parkeergebied gebeurt in 5 stappen. 

Invoeringsfase Gebiedsnaam  Planning
1Oost1 juli 2024
2Zuid en Sportpark1 november 2024
3Oude Haven1 februari 2025
4Raadhuis1 mei 2025
5Noord1 juli 2025

Kaart

Op onderstaande kaart ziet u een overzicht van de parkeer- en vergunningengebieden in Hilversum. En per wanneer betaald parkeren wordt ingevoerd.

Op 1 juli 2025 is de uitbreiding klaar en is in het hele gebied tot en met de buitenring betaald parkeren ingevoerd.

Communicatie

Vanuit de gemeente is er op diverse momenten via verschillende middelen gecommuniceerd over de uitbreiding van betaald parkeren. Zo zijn er bijeenkomsten geweest en worden inwoners op de hoogte gehouden via nieuwsbrieven, hilversum.nl en de gemeentelijke sociale media kanalen.