Wat moet u weten
Bestaande situatie
De Kloosterlaan (en de Kerkelandelaan) zijn voor de fiets, openbaar vervoer en de auto de enige ontsluiting van Kerkelanden. Er geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Fietsers maken gebruik van de rijbaan, die in breedte afwisselt tussen 9 meter bij de Kapittelweg tot 6 meter tussen de Ludgeruslaan en de fietsaansluiting met de Vreelandseweg.
De zijstraten zijn aangesloten met een voorrangsregeling en parkeerkoffers met een inritconstructie. Parkeerkoffers zijn speciale parkeerplekken die als aparte vakken langs de weg zijn aangelegd, vaak tussen groenstroken of stoepen. Op grote delen van de Kloosterlaan geldt een parkeerverbod voor de rijbaan, aangegeven met een onderbroken gele streep op de stoeprand.
Opdracht
De Kloosterlaan is toe aan een nieuwe wegverharding. Dat biedt de kans om de rijbaan op een meer verkeersveilige manier in te delen. In de bestaande situatie zien bewoners verkeersonveilige situaties door te hard rijden, het afsnijden van bochten en te weinig ruimte voor de fietser. Ook de oversteek naar de Augustinusschool vraagt om verbetering.
Plan
Indeling van de rijbaan
De rijbaan krijgt fietsstroken van 2 meter breed aan beide zijden. De fietsstrook wordt aangegeven met rood asfalt, een fietssymbool en een onderbroken streep. Auto’s mogen wel over de fietsstrook rijden (bij het inhalen van fietsers of het passeren van een tegenligger), maar mogen niet stilstaan of parkeren op de fietsstrook. Ter plaatse van de bushaltes wordt de fietsstrook een stukje onderbroken. Tussen de fietsstroken varieert de breedte van de rijbaan van 2,00 tot 2,90 meter. In de bochten komt een doorgetrokken witte streep als markering.
Snelheid
De Kloosterlaan blijft een 50-kilometerweg, met uitzondering van het wegvak bij de Augustinusschool. Hier komt een 30-kilometerzone met 2 drempels. In de 30-kilometerzone komen geen fietsstroken.
Verharding
De nieuwe rijbaan is opnieuw asfaltverharding. De drempels worden uitgevoerd in klinkers. De smalle aansluiting van de zijtakjes tussen de huisnummers Kloosterlaan 21 en 215 krijgen bredere bochtstralen. De zijwegen blijven aangesloten met een voorrangsregeling en de parkeerkoffers met een uitritconstructie.