Invoering digitale gehandicaptenparkeerkaart (GPK)

Vanaf maandag 16 maart 2026 verandert het parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart in Hilversum. Wilt u gratis parkeren op betaalde parkeerplaatsen? Dan moet u de digitale gehandicaptenparkeerkaart (GPK) gebruiken via de Parkeren Plus app. Alleen uw fysieke GPK achter de voorruit leggen is dan niet meer voldoende om gratis te parkeren op de betaalde parkeerplaatsen.

Wat u moet weten 

De digitale GPK is onderdeel van de vernieuwing van het parkeersysteem in Hilversum. Hiermee wil de gemeente het parkeren gemakkelijker maken voor gebruikers. Daarnaast helpt een digitale GPK om fraude en misbruik van gehandicaptenparkeerkaarten te voorkomen. Voor de handhaving betekent dit dat er op een efficiënter en betrouwbaarder kan worden gecontroleerd. Zo zorgt de gemeente voor een duidelijk, eerlijk en toekomstbestendig parkeersysteem.

De digitale GPK is ook handig als u in andere gemeenten parkeert. Steeds meer gemeenten gebruiken de digitale GPK van Parkeren Plus. In de app ziet u per gemeente welke parkeerregels er gelden. Let op, in gemeenten die nog niet werken met de digitale GPK van Parkeren Plus gebruikt u de fysieke GPK.

Langer gratis parkeren in Hilversum

Met de invoering van de digitale GPK vervalt de huidige regel van maximaal drie uur gratis parkeren op betaalde parkeerplaatsen. U kunt met de digitale GPK kunt u binnen Hilversum onbeperkt gratis parkeren, behalve in de parkeergarages. Op ParkerenPlus.nl vindt u een uitleg over hoe u dit instelt in de app als u de auto ergens een nacht laat staan.

Wat moet u doen

Het gebruik van de Parkeren Plus app is niet verplicht. Wilt u de app niet gebruiken, dan betaalt u vanaf 16 maart 2026 het normale tarief op betaalde parkeerplaatsen. Ook kunt u met uw fysieke GPK nog steeds gratis parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. U moet dan uw fysieke kaart achter het raam leggen.

Digitale gehandicaptenparkeerkaart (GPK) in Hilversum

  • De gemeente Hilversum gebruikt de digitale gehandicaptenparkeerkaart (GPK) van Parkeren Plus
  • Download de Parkeren Plus-app in de Play Store (Android) of App Store (Apple), log in met DigiD en koppel uw kenteken aan uw GPK
  • Met de Parkeren Plus-app kunt u gratis parkeren op alle betaalde parkeerplaatsen in Hilversum, behalve in parkeergarages
  • U kunt ook bellen met Parkeren Plus via 085 21 26 190 om uw parkeeractie te starten. Zo hoeft u de app niet altijd te gebruiken. Dit kan alleen nadat u de app heeft geïnstalleerd en u zich heeft geregistreerd
  • Met de invoering van de digitale GPK vervalt de huidige regel van maximaal drie uur gratis parkeren op betaalde parkeerplaatsen. U kunt met de digitale GPK binnen Hilversum onbeperkt gratis parkeren, behalve in de parkeergarages. Op ParkerenPlus.nl vindt u een uitleg over hoe u dit instelt in de app als u de auto ergens een nacht laat staan
  • De gemeente Hilversum werkt met de digitale gehandicaptenparkeerkaart van Parkeren Plus. Meer informatie over de app vindt u op ParkerenPlus.nl

Gebruik van de Gehandicaptenparkeerkaart en de Parkeren Plus-app

  • Op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen moet u uw fysieke kaart blijven gebruiken
  • De digitale GPK is niet geldig in parkeergarages
  • Het gebruik van de Parkeren Plus app is niet verplicht. Wilt u de app niet gebruiken, dan betaalt u het normale tarief op betaalde parkeerplaatsen
  • Parkeert u op een betaalde parkeerplaats zonder Parkeren Plus-app, zonder te betalen of zonder vergunning, dan kunt u na 16 maart 2026 een boete krijgen
  • In andere gemeenten kunnen andere regels gelden. In de Parkeren Plus-app vindt u de lokale regels van deelnemende gemeenten. Niet-deelnemende gemeenten gebruiken nog de fysieke Gehandicaptenparkeerkaart
  • Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: bestuurderskaart, passagierskaart en combinatiekaart. Meer informatie over het gebruik van alle soorten kaarten in de Parkeren Plus app vindt u op ParkerenPlus.nl

Hulp 

Op ParkerenPlus.nl kunt u informatie vinden over hoe de app werkt. Ook kunt u daar een pagina vinden met veelgestelde vragen over Parkeren Plus. Ook kunt u bellen met het Centraal Loket Parkeren Plus via 085 212 61 90

Contact

Vragen over de regels voor de GPK in Hilversum kunt u stellen via het algemene contactformulier.