Jaarlijkse aanslag gemeentelijke belastingen

22 februari 2024
Vanaf deze week wordt de jaarlijkse aanslag gemeentelijke belastingen verstuurd. Tot en met maart ontvangen ruim 50.000 huiseigenaren, huurders en bedrijven de aanslag op de deurmat of in de Berichtenbox van MijnOverheid. Deze inkomsten gebruikt de gemeente om de stad schoon te houden en om te investeren in de stad.

Beperkte woonlastenstijging

Landelijk stijgen de woonlasten gemiddeld met ongeveer 8%. In Hilversum is afgesproken om de woonlasten stijging te beperken tot maximaal het inflatie niveau van 4,4%.

De kosten van de afvalstoffenheffing (4.4%) en rioolheffing (8,1%) stijgen dit jaar. Dit komt voornamelijk doordat er meer kosten gemaakt worden voor het schoonmaken en onderhoud aan riool en het ophalen van afval. Om toch uit te komen op een stijging van de woonlasten tot maximaal de inflatie , wordt de stijging van de OZB beperkt tot 1,76%. Concreet betekend dit dat inwoners van Hilversum dit jaar gemiddeld 3 euro per maand extra betalen aan woonlasten.

Karin Walters, wethouder financiën: "Ook de kosten voor de gemeente stijgen net als die voor inwoners. Toch kiezen we er bewust voor om niet alles door te berekenen aan de inwoners. Helaas ontkomen we er niet aan dat de woonlasten toch stijgen, maar het is wel gelukt om dit enigszins te beperken tot het inflatieniveau."

Overzicht bedragen 
 Kosten 2023Kosten 2024Stijging in procenten (%)
Rioolheffing€ 189,36€ 205,318,1 %
Afvalstoffenheffing (voor huishouden met 3 of meer personen. Huurders betalen alleen afvalstoffenheffing)€ 381,36€ 398,284,4 %
Onroerend Zaakbelasting (OZB) gemiddeld€ 269,68€ 274,431,76 %
Totale woonlasten€ 840€ 8784,4 %

Vergelijken met andere gemeenten

Vanaf dit jaar kunnen inwoners van gemeente Hilversum gebruikmaken van de Lokale Lastenmeter via hilversum.lokalelastenmeter.nl. Via deze website kunnen inwoners vanaf 24 februari hun belastingen vergelijken met andere gemeenten. Ook kunnen zij inzien hoe hoog hun OZB wordt, wanneer hun WOZ-waarde wordt verlaagd.

Karin Walters: "In de media wordt veel reclame gemaakt om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde van je huis. De enige die daar financieel beter van worden zijn de bureaus die de bezwaren indienen. Gemiddeld levert een bezwaar via een zogenaamd No Cure No Pay bureau de inwoner een lastenvermindering van 30 euro per jaar op. De maatschappelijke kosten en de kostenvergoeding aan zo’n bureau lopen echter al snel in de honderden euro’s. Denk je dat er iets niet klopt, neem dan eerst contact met de gemeente op." 

Telefonisch spreekuur taxateurs

Inwoners met vragen over hun WOZ-waarde, kunnen hun vraag stellen aan de taxateurs van de gemeente. Taxateurs van de gemeente geven daarin uitleg over de waardering en lichten het taxatieverslag toe. Als uit een gesprek blijkt dat de waarde niet klopt, kan deze direct verlaagd worden. Dit voorkomt onnodige bezwaarprocedures.

De taxateurs zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met donderdag tussen 8.30 uur– 17.00 uur en op vrijdag tussen 8.30 uur – 13.30 uur op het telefoonnummer 14 035. Per mail zijn de taxateurs bereikbaar op woz@hilversum.nl.

Meer informatie

Meer informatie over de gemeentelijke belastingen: Telefoonnummer: 14 035 of mail naar belastingen@hilversum.nl.