Hoe groot is het probleem van babbeltrucs in Hilversum?
“Wat we in Hilversum de laatste tijd vaker zien is helpdeskfraude. Oplichters doen zich voor als medewerker van politie, bank of
andere bekende instantie. Ze komen of aan de deur of ze bellen u eerst. Eerst proberen zij uw vertrouwen te winnen. Vervolgens proberen zij u bang te maken. Het doel is om u onder druk te zetten om om direct geld over te maken, persoonlijke gegevens zoals een pincode te delen of uw bankpas af te geven.”
Hoe gaat het in z’n werk?
“Oplichters zijn vaak goed gekleed en komen vriendelijk en betrouwbaar over. Ze hebben nagedacht over welke smoes ze vertellen en klinken erg geloofwaardig. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als meteropnemer, iemand van een zorginstelling of een nieuwe buur. Oplichters zijn zelfs zo brutaal dat ze de ellende van een ander misbruiken om binnen te komen. Ze bellen aan, zeggen dat er een ernstig ongeluk is gebeurd en dat ze 112 willen bellen. Trap daar niet in. Laat ze niet binnen, maar zeg dat u zelf het alarmnummer belt.”
Hoe groot kunnen de gevolgen zijn?
“Wat over het algemeen te zien is, is dat mensen zich schamen en zich bedreigd voelen in hun privé omgeving. Dat er niet altijd geweld aan te pas komt, betekent niet dat de impact voor de slachtoffers niet enorm kan zijn. Daarnaast worden verschillende bedragen buit gemaakt. Voor de een is dit een bedrag wat hij/zij wellicht kan missen, maar voor de ander kan dit voor serieuze financiële problemen zorgen.”
Hoe kan een inwoner een babbeltruc herkennen?
“Het is van belang om altijd eerst door het raam te kijken of gebruik te maken van een deurkettinkje en te vragen of iemand zich kan legitimeren. Bedenk voor uzelf of u een afspraak hebt met degene die voor uw deur staat. Hebt u geen afspraak of verwacht u bijvoorbeeld geen pakketje, zorg dan dat u alert bent wanneer er wel iemand voor de deur staat. Bij bankpasfraude komen bankmedewerkers aan de deur of hebben daarvoor al telefonisch contact met u gehad. Let op: een bankmedewerker komt nooit aan de deur en zal nooit telefonisch om uw pincode vragen. Geef uw bankpas nooit af!”
Wat kunt u doen als u toch slachtoffer bent van een babbeltruc?
“Is het net gebeurd, bel dan 112. Is het al wat langer geleden: Blokkeer eerst de bankrekening als er een bankpas is gestolen. Bel daarna 0900-8844 en maak een afspraak voor een aangifte bij de politie.”
Zijn er andere dingen die belangrijk zijn om te vermelden?
“Als iemand zich toch uw huis binnen weet te praten, raak dan niet in paniek. Blijf rustig en probeer met praten de persoon de deur uit te krijgen. Zeg bijvoorbeeld dat een
familielid of buurman elk moment thuis kan komen. Soms schrikt dit de oplichter af. Gebruik in ieder geval geen geweld. Probeer te onthouden hoe de oplichter eruit ziet. Zijn ze weg, kijk dan door het raam waar ze heen lopen. Stappen ze in een auto, noteer dan direct merk, kleur en kenteken. Bel daarna meteen 112.”