De wethouder Cultuur, Floris Voorink, heet u deze avond van harte welkom. Na het volgen van de plenaire opening met onder andere een keynote van Farid Tabarki en een panelgesprek, kunt u een werksessie kiezen die aansluit bij uw werkpraktijk; voor een amateurkunstvereniging tot grote culturele instelling.
Programma
18.00 uur
Inloop met kleine maaltijd
18.30 uur
Opening en welkom door wethouder Cultuur, Floris Voorink
18.35 uur
Dagvoorzitter Yuki Kho neemt de zaal mee in het verkennen van de toekomst. Farid Tabarki geeft een keynote over de wereld in transitie. Het CultuurNetwerkHilversum zal als netwerkpartner aanschuiven bij het panelgesprek om de inzichten te verbinden aan het culturele veld in Hilversum.
19.45 uur
Keuze uit 4 werksessies
- Hoe en waarom ontwikkel je een digitale strategie? Spreker: Laura de Vos van DEN (Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie)
- Talentontwikkeling; het ecosysteem in Hilversum. Spreker: Frank Kimenai
- Hilversum 2035: Bouwstenen voor een culturele identiteit. Spreker: Mare van Alfen
- Het publiek van de toekomst: Generatie Z. Spreker: Nina Hoek van Dijke van Jong & Je Wil Wat
20.45 uur
Plenaire terugkoppeling en afronding
21.15 uur
Napraten en borrel
Dagvoorzitter
Yuki Kho is opgeleid als politicoloog en werkt als programmamaker en interviewer. Ze werkt als eindredacteur van VPRO Nooit Meer Slapen en Een Uur Cultuur op Radio 1 en is hosts van meerdere culturele podcasts
Keynotespreker
Farid Tabarki is tijdsgeestonderzoeker en founder van Studio Zeitgeist waar hij zich verdiept in maatschappelijke en technologische veranderingen en organisaties helpt om daarop strategisch te anticiperen. Met zijn blik op lange termijn ontwikkelingen verbindt Farid de wereld van transities met de dagelijkse realiteit van kunst en cultuur.
Werksessies
1. Hoe en waarom ontwikkel je een digitale strategie?
Meebewegen met een veranderend en digitaler wordend publiek, dát is digitale transformatie. Maar waar begin je? Een digitale strategie is de basis om digitaal te transformeren. Hoe ontwikkel je een digitale strategie voor je organisatie en welke hulpmiddelen zijn er al? DEN, de aanjager van digitale transformatie, ondersteunt je hierbij. In deze workshop neemt Laura je mee in de stappen die je kan doorlopen om hier richting aan te geven en vorm je er je eerste gedachten over. Laura de Vos richt zich op hoe culturele organisaties digitale transformatie volwaardig onderdeel kunnen maken van hun organisatie, waarbij verandermanagement en het ontwikkelen van een digitale strategie belangrijk zijn.
2. Talentontwikkeling; het ecosysteem in Hilversum
Frank Kimenai, expert in muzikale ecosystemen, gaat met de aanwezigen op zoek naar de mogelijkheden in Hilversum om talenten te laten bloeien en gaat hierbij voorbij aan de ketengedachte. In zijn werk kijkt hij naar zowel de formele als de informele kant van de sector, en hoe die gezamenlijk een gezond klimaat voor talentontwikkeling kunnen vormen. Lucy, drumster bij de band Clitteband en Charlotte de Raad, de huidige Stadsdichter, gaan in gesprek met Frank en vertellen over hun eigen ervaringen om kansen in de kunsten te pakken.
3. Hilversum 2035: Bouwstenen voor een culturele identiteit
In deze sessie verkennen we hoe Hilversum haar culturele identiteit richting 2035 kan versterken. Creatieve makers, kunstenaars, broedplaatsen en culturele instellingen brengen de reuring, het onverwachte en de vernieuwing waar steden op drijven. Deze voedingsbodem is essentieel voor innovatie, stedelijke aantrekkingskracht en zelfs voor het voorkomen van polarisatie. Hilversum hééft al veel kwaliteiten. Maar welke willen we koesteren, beschermen en voeden? En waar zien we groei, nieuwe verbindingen en nieuwe vormen van maakcultuur? Wat is er nodig om dit mogelijk te maken? Mare van Alfen is strategisch adviseur op het gebied van cultuur en stedelijke ontwikkeling. Ze gelooft dat een sterke creatieve sector essentieel is voor levendige steden en toekomstbestendige communities.
4. Het publiek van de toekomst: Generatie Z.
Nina Hoek van Dijke van Jong & Je Wil Wat neemt je op interactieve wijze mee in de wereld van Generatie Z en cultuur. Want als je jongeren wil bereiken, zul je ze moeten begrijpen. Je gaat naar buiten met inzichten en handvatten over hoe je met onder andere cultuureducatie kan inspelen en bijdragen aan het verbinden van jongeren met cultuur.
Voor wie
Iedereen die een rol speelt in Hilversum om cultuur te organiseren, is welkom. Zoals: culturele instellingen, makers, evenementenorganisaties, festivals, amateurkunstgroepen (bestuurders en actieve verenigingsmensen), cultuurcoaches, kunstvakdocenten en kunstvakstudenten.
Adres
Filmtheater Hilversum, Herenplein 5, Hilversum
Contact
Voor vragen over het Cultuursymposium kunt u het aanmeldformulier gebruiken.