Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Ter attentie van wethouder K. van Hunnik
Postbus 9900
1201 GM Hilversum
Hilversum, 6 mei 2024
Betreft: Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030
Geachte mevrouw van Hunnik, geacht College van Burgemeester en Wethouders,
De Adviesraad Sociaal Domein Hilversum zendt u hierbij het gevraagde advies aangaande de ‘Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030’. ’.
Het betreft een op 18 april 2024 gevraagd advies.
Het is de Adviesraad Sociaal Domein gelukt om ondanks de tijdsdruk gevolg te geven aan uw verzoek dit advies uiterlijk 6 mei aan u en de gemeenteraad te doen toekomen.
Wij zien uw inhoudelijke reactie met belangstelling tegemoet.
Mocht het advies vragen oproepen, dan is de Adviesraad graag bereid om deze te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
namens de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum,
Mw. A.W.A.M.P. Wijnands-van Daal,
Voorzitter
Algemeen
Datum : 6 mei 2024
Wethouder : mevrouw K. van Hunnik
Ambtenaar : Mevrouw R. Bollebakker
Naam van het dossier : ‘Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030’
Bijlage(n) :
Deadline advies : 30 mei 2024
II. Status
Ter kennisname :
Ongevraagd advies :
Gevraagd advies : X
III. Besluitvorming door
Ambtelijk/management :
College :
Gemeenteraad : X
IV. Toelichting
Het advies betreft: ‘Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030’
V. Inleiding
De Adviesraad Sociaal Domein Hilversum heeft in zijn vergadering van 25 april 2024 gesproken over het verzoek tot advies betreffende de ‘Sport- en beweegnota Hilversum 2024-2030’.
Het coalitieakkoord ‘Hilversum koesteren 2022-2026’ geeft aan dat: “Sport, bewegen en welzijn in elkaars verlengde liggen en dat willen we (het college) meer met elkaar verbinden”.
Met de nota “Wij zijn Hilversum” wordt de verbinding gelegd tussen de verschillende domeinen,
zoals bijvoorbeeld wonen, veiligheid, sport en zorg, om zo met elkaar om tot succesvolle oplossingen te komen.
Verbindingen die het welzijn van de inwoners van Hilversum alleen maar kunnen verbeteren en waar de ArSD zich in kan vinden
De ArSD heeft meerdere malen zijn waardering uitgesproken over de goede samenwerking van gemeente en ArSD betreffende het welzijn van de inwoners. En wil hier dan ook zijn verbazing uitspreken dat er bij deze belangrijke nota geen beginspraak is geweest. Tijdens de commissievergadering van 17 april hebben verschillende commissieleden gevraagd naar het advies van de ArSD betreffende deze nota, waarna op 18 april om advies is gevraagd.
Een van onze leden merkte na de adviesvraag terecht op: “Eenzaamheid heeft met bewegen te maken, bewegen is tegen eenzaamheid”.
Daarom heeft de ArSD zijn uiterste best gedaan om nog tot een advies te komen.
Hieronder treft u zijn op- en aanmerkingen, aanvullingen en adviezen aan.
VI. Algemene en inhoudelijke opmerkingen
1. Algemene opmerkingen
In de nota mist de ArSD een nadrukkelijke uitleg wat bedoeld wordt met ‘inclusie en diversiteit’.
Vaak wordt hierbij in Hilversum alleen gedacht aan gender, etnische achtergrond en/of geloofsovertuiging. En helaas, ondanks de wettelijke verplichting voortvloeiend uit het VN-Verdrag Handicap, niet aan mensen met een beperking of chronische ziekte.
Er is ruim aandacht voor alle doelgroepen in het algemeen. Jeugd en ouderen komen aan bod, maar mensen met een beperking worden nauwelijks vermeld.
In de top 16 van doelgroepen waar de komende jaren extra aandacht aan wordt besteed missen we als specifieke doelgroep, de doelgroep ‘Mensen met een beperking’. Terwijl deze doelgroep extra aandacht nodig heeft om geïnformeerd en daarmee geactiveerd te worden.
Gezien de beperkte tijd van onze inzet is hier vooral aandacht aan besteed.
Inhoudelijke opmerkingen
Inleiding
Één van de 5 thema’s uit het sportakkoord is “Inclusie en diversiteit”. En één van de focuspunten is subsidiemogelijkheden voor sportverenigingen om aanbod voor nieuwe doelgroepen te ontwikkelen:
* Aanbod specifiek voor een doelgroep ontwikkelen en daadwerkelijk aan gaan bieden leidt niet automatisch tot ‘bevordering van de inclusie’, maar wel van diversiteit. Om inclusie te bevorderen zouden mensen met en zonder beperking niet in speciale groepen moeten worden ondergebracht, maar zouden echt deel van de vereniging moeten kunnen uitmaken.
* In het schema met de raakvlakken thema’s-Focuspunten ontbreekt een raakvlak tussen de verenigingsondersteuning en inclusie en diversiteit. Dat lijkt wel nodig als er een doelgroep ‘gehandicapten/mensen met een beperking’ aangeboord moet gaan worden.
Argumenten
Zijn bij het participatietraject ook vertegenwoordigers van mensen met een beperking betrokken? Bij het opstellen van de Uitvoeringsagenda Lokale Inclusie 2023-2026, die zich wel richt op mensen met een beperking en waarin sport wordt benoemd als belangrijk onderdeel, is wel overleg geweest met bijvoorbeeld het Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken (Platform G&CZ), maar meepraten over en bijdragen aan de Sport- en Beweegnota is daarbij niet aan de orde geweest. Bij 3.1 staat echter wel dat o.a. de uitvoeringsagenda Lokale Inclusie 2023-2026 van invloed is op de mogelijkheid tot sporten en een goede bereikbaarheid van sportaccommodaties. Op eigen initiatief was het Platform G&CZ al geruime tijd betrokken bij het Plan van Eisen (PvE) voor een zwembad op het Arenapark. Maar na de verandering van inzicht over het Arenapark als geheel is hier niets meer mee gebeurd.
Kanttekeningen
1.1 Hoe gaat men de daadwerkelijke behaalde aantallen bewegende Hilversummers tellen?
SPORT- EN BEWEEGNOTA
Voorwoord:
De wethouder zegt in haar voorwoord: “Voor mensen met een beperking denken we graag mee welke manieren van aangepast sporten of bewegen mogelijk zijn”. Maar dat moet dan toch ook rechtstreeks omgezet worden in mogelijkheden voor deze doelgroep om daadwerkelijk te sporten?
Samenvatting
* “Bij sportverenigingen doen leden vaardigheden zoals samenwerken, omgaan met winst en verlies, leidinggeven en ervaring als vrijwilliger op”
Maar dat niet alleen: het bevordert het aangaan van sociale contacten. Dat past prima in het beleid van Hilversum, waarin gestreefd wordt naar opbouw en versterking van sociale netwerken (alleen legt de gemeente daarbij de nadruk op de eigen buurt).
* In het stuk, zoals hierboven ook al is aangegeven, zou nadrukkelijk uitgelegd moeten worden wat bedoeld wordt met ‘inclusie en diversiteit’. Vaak wordt hierbij in Hilversum alleen gedacht aan gender, etnische achtergrond, geloofsovertuiging. En helaas, ondanks de wettelijke verplichting voortvloeiend uit het VN-Verdrag Handicap, niet aan mensen met een beperking of chronische ziekte.
3.1 Relevant beleid
Bij het opstellen van de Uitvoeringsagenda Lokale Inclusie 2023-2026, die zich terecht richt op mensen met een beperking en waarin sport wordt benoemd als belangrijk voor inclusie, is wel overleg geweest met bijvoorbeeld het Platform G&CZ, maar meepraten over en bijdragen aan de Sport- en Beweegnota is daarbij niet aan de orde geweest.
Bij 3.1 staat echter wel dat o.a. de uitvoeringsagenda Lokale Inclusie 2023-2026 van invloed is op de mogelijkheid tot sporten en een goede bereikbaarheid van sportaccommodaties.
Dit behoeft een kanttekening: Op eigen initiatief van het Platform G&CZ en een betrokken ambtenaar was het Platform G&CZ al geruime tijd betrokken bij het PvE voor het nieuwe zwembad op het Arenapark. Maar na de verandering van inzicht over het Arenapark als geheel is hier niets meer mee gebeurd.
3.2 Een breed participatieproces
“…….en inwoners betrokken.”
* Maar dan kennelijk niet de inwoners met een beperking.
* En ook is het burgerpanel niet bevraagd over sport en bewegen.
3.3.1 Inclusie en diversiteit
* “Op verschillende manieren zorgen we dat deze mensen niet buiten de boot vallen.” Dit komt op de ArSD altijd goedbedoeld maar toch wat denigrerend over. Waarom niet inclusief benaderen: Op verschillende manieren zorgen we dat iedereen, ook mensen met een beperking, mee kunnen doen met sport en bewegen.
* Helaas blijkt bij een bezoekje aan de website over aangepast sporten dat daar een lijst van aanbieders staat die niet compleet is. (Het Platform G&CZ heeft daar al meerdere keren op gewezen). Dat zal er zeker aan bijdragen dat zoveel minder mensen met een beperking lid zijn van een sportvereniging in vergelijking tot mensen zonder beperking (zie 4.2)
5.1 Inclusie en diversiteit
De ArSD kan alleen maar aansluiten bij de opmerking: “Iedere Hilversummer een leven lang plezier in sporten en bewegen zonder hinder.”
* Maar het is voor mensen met een beperking geen vanzelfsprekendheid om te sporten, dit is het gevolg van het feit dat sportvoorzieningen vaak slecht toegankelijk en niet ingericht zijn op aangepast sporten.
* Daarom zou dus ook bekeken moeten worden of Hilversummers met een beperking kunnen sporten bij een vereniging buiten Hilversum. En dat daarvoor dan een reiskosten vergoeding voor beschikbaar is, als dat nodig is.
* Soms wordt een initiatief gestart om het mensen met een beperking mogelijk te maken te sporten, maar lukt het niet (altijd) dit onder de aandacht te brengen van Team Sportservice.
(Voorbeeld sportschool Burning Heart).
5.1.4 Wat gaan we doen?
Bij een aantal van de genoemde dingen ‘die we gaan doen’ zou ook meteen aandacht aan meedoen door mensen met een beperking moeten worden geschonken. Dat kan bijdragen aan een inclusieve, sterke buurt.
5.3.4 Wat gaan we doen?
* De open sportclub is een prachtig idee, maar het kan wel eens wringen als het gebruik van een accommodatie niet goed gecoördineerd wordt, waardoor het gebruik ‘van buiten’ gaat wringen met dat door de betalende leden. (en dat zijn degenen die de vereniging in stand houden).
* Als een vereniging gaat verbouwen of renoveren moet de gemeente wel meekijken en letten op het geschikt maken van het gebouw en de sportfaciliteiten door mensen met een beperking.(ook van toepassing op 5.5.1)
5.6.1 Schematische weergave top zestien en raakvlakken thema’s
Waarom staat in het schema van de top 16 thema’s geen X bij 5? Verenigingen hebben vast wel wat ondersteuning nodig bij het bevorderen van inclusie en diversiteit.
6.1 De Hilversumse sportnota
In de nota wordt de mogelijkheid vermeld dat er een mogelijkheid is van subsidie op contributie en sportbenodigdheden. Het is echter belangrijk hierbij ook rekening te houden met vervoer en een versnapering (zeker bij jongeren) zodat ze ook kunnen participeren in het sociaal gebeuren.
Voor 2025 wordt een ruim budget gereserveerd voor sport(voorzieningen).
Als we de lijst van betrokkenen bekijken zijn er veel acties, organisatoren en adviseurs.
Zo zien we bijvoorbeeld Team Sportservice, zij zetten weer Uniek Sporten in en die doen niets meer dan verwijzen zonder te steunen. Noch de sporter met beperking zelf noch de sportvereniging.
Als we het budget rechtstreeks aan de sportclubs, buurten en scholen geven, zonder alle tussenstappen, dan kunnen waarschijnlijk alle kinderen in Hilversum gratis sporten. Elke jongere in Hilversum gezond en actief.
Dit is niet op zeer korte termijn te realiseren maar mogelijk kan hier naartoe gewerkt worden.
VII. Advies
De Adviesraad Sociaal Domein Hilversum adviseert positief over de sportnota maar vraagt aandacht voor de bovenstaande punten
Wij zien uw inhoudelijke reactie met belangstelling tegemoet.
VIII. Stemming en oordeelsvorming
Stemming :
Oordeelsvorming :
IX. Handtekening voorzitter
Namens de Adviesraad Sociaal Domein Hilversum,
A.W.A.M.P. Wijnands-van Daal