Dag van de ondernemer: Duurzaam maakt blij

18 november 2022
De komst van Sweet/Repeat en Appel en Ei zien eigenaren Nicole en Mariël als het begin van een duurzame winkelstraat op de Gooische Brink. ‘Is dit tweedehands?’ Nicole Schmidt van de kledingwinkel Appel en Ei op de Gooische Brink, hoort het vaak. Mariël van Stiphout-Zwarthout van Sweet/Repeat: “Duurzaam maakt blij!”

Sinds twee en een half jaar bestaat Appel en Ei op de Gooische Brink. Het loopt als een trein: omzet, klanten en de inbreng van tweedehands kleding is verdubbeld. En dat terwijl de winkel twee keer sloot vanwege de lockdowns. De hoge witte muren, de gouden hanglampen boven de chique toonbank; klanten hebben soms niet door dat de kleding tweedehands is en vragen aan haar of ze een andere maat heeft. Nicole vindt het een prachtig compliment. “Veel van mijn klanten kunnen het zich prima veroorloven om nieuwe kleding te kopen maar willen bijvoorbeeld uit principe geen nieuwe kleding meer kopen.” Nicole zag zélf de enorme bergen kledingafval in de woestijn van Chili. Eén van de plekken waar overtollige kleding terecht komt als het niet wordt verkocht.

Jonge meiden

Ook bij Appel en Ei puilen de stellingkasten in het magazijn uit met plastic zakken vol kleding. Elke dag krijgt Nicole zo’n vijftig tassen binnen. Er is geen tijd om te stomen of te strijken. “Ik ben heel selectief. Als het niet fris ruikt, vlekken heeft of ouder is dan drie jaar, neem ik het niet aan. Ik kies ook bewust voor leuke kleding voor jonge meiden, een doelgroep die veel bij ons in de winkel komt. Kleding die niet verkocht wordt, kunnen klanten weer ophalen of het gaat naar een goed doel.”

Duurzaam maakt blij

Een paar panden verderop op de Gooische Brink zit Sweet/Repeat. Deze tweedehandskinderkledingwinkel ging een half jaar na Appel en Ei open. De kinderkleding is van de zogenaamde ‘luxere’ merken. Ook hier zijn de klanten veelal tweeverdieners die graag voor duurzaam gaan. Eigenaresse Mariël van Stiphout-Zwarthout: “Duurzaam maakt blij. Mijn klanten worden altijd blij van onze prijzen én dat je niet ziet dat het tweedehands is. Krom blijft het wel dat over de tweedehands kleding opnieuw btw moet worden betaald. Veertig procent gaat naar de klant en over de zestig procent die overblijft moet 21 % btw worden afgedragen. Dat maakt het verdienmodel soms lastig.”

Groene Gooische Brink

De komst van Sweet/Repeat en Appel en Ei zien de eigenaren als het begin van een duurzame winkelstraat. Mariël: “De coronacrisis veranderde de mindset van mensen, waardoor er nu ruimte is voor duurzame winkels. We willen graag meer duurzame of groene winkels naar de Gooische Brink halen!”  Met de verhuizing van de bibliotheek naar de Gooische Brink heeft Mariël er vertrouwen in dat de passage in de toekomst nog veel levendiger wordt.

Nicole, eigenaresse van Appel en Ei, zittend op een bank in haar winkel